Blog

4 stappen om een lekkende darm te genezen

4 stappen om een lekkende darm te genezen

In ons vorige blog hadden we het over SIBO. Een onbehandelde bacteriële overgroei kan uiteindelijk zorgen voor een grotere doorlaatbaarheid van de darmwand. Door deze bacteriële verandering van je darm wordt (een deel van) de slijmvlieslaag van de dikke darm aangetast en verhoogd doorlaatbaar. Een verhoogde darmdoorlaatbaarheid wordt ook wel ‘lekkendedarmsyndroom’ of ‘leaky gut’ genoemd. Je kan denken aan een ‘leaky gut’ als je last hebt van de volgende klachten:

  • buikpijn
  • chronische vermoeidheid;
  • continu zin in zoute voedingsmiddelen (vaak na een maaltijd);
  • een gestoorde leverfunctie;
  • een verzwakt immuunsysteem;
  • gewrichtspijn;
  • huidklachten zoals acne, eczeem, psoriasis of 
rosacea;
  • immuunziekte zoals Hashimoto, hypothyroïdie, 
diabetes type I, Lupus of fibromyalgie;
  • ontstekingsziekte van je darmen zoals ziekte van 
Crohn of colitis ulcerosa;
  • spijsverteringsklachten zoals een opgeblazen buik, 
chronische obstipatie of chronische diarree;
  • voedselallergie of voedselovergevoeligheid.
  • Maar ook klachten zoals depressie, angst, lage libido en overgewicht.

Vaak is er een verhoogd gehalte aan het C-reactief eiwit (CRP-proteïne).

Bij een ‘leaky gut’ kan je een tekort aan vitaminen en mineralen hebben, zoals vitamine B12, vitamine D, zink, magnesium en ijzer. Let op: het hoeft niet, het is wel zeer waarschijnlijk dat je bij een tekort een ‘leaky gut’ of ‘lekkende darm’ hebt. De ene persoon heeft een vitamine B12 tekort en de ander heeft een slecht werkende schildklier. Het is handig als je je daar op laat testen voordat je aan een dieet begint. Een tekort aan B12 herken je aan de volgende symptomen: duizelig, haaruitval, moe, prikkelbaar, pijn in rug en handen, stemmingswisselingen en slecht uit je woorden kunnen komen.

De volgende 4 stappen zijn beschreven door Annemiek van Nutribites

4 stappen om een lekkende darm te genezen

Bij een leaky gut syndroom of lekkende darm zijn de gaatjes in de darmwand groter dan normaal, waardoor ongewenste stoffen je lichaam kunnen binnendringen. Hierdoor kun je niet alleen last krijgen van moeheid en hoofdpijn. Je kunt ook spijverteringsproblemen krijgen en aankomen.

Ben je vaak moe, heb je regelmatig een opgeblazen gevoel of last van overgewicht? Zet dan deze stappen om de gezondheid van je darmen te ondersteunen, meer energie te krijgen en af te vallen:

Stap 1: Vermijd voedsel dat je darm beschadigt

Voedingsmiddelen om te vermijden zijn suiker, bewerkte granen, bewerkt vlees, zuivel en genetisch gemanipuleerde voedingsmiddelen. Ook kraanwater, bespoten groenten en fruit, ontstekingsremmende geneesmiddelen en antibiotica kun je beter vermijden vanwege de giftige stoffen hierin. Neem uiteraard wel ontstekingsremmende geneesmiddelen en antibiotica als deze door je arts zijn voorgeschreven, want dan heb je ze nodig. Vermijd wel vlees dat antibiotica bevat.

Stap 2: Vervang deze voedingsmiddelen door voeding die je darmen geneest

Voedingsmiddelen met omega-3-vetzuren en ontstekingsremmende stoffen helpen een lekkende darm te genezen. Denk aan wild gevangen vis, lamsvlees en vers vlees van grasgevoerde koeien. Ook kokosnootproducten zijn goed voor je darmen. De vetten hierin zijn gemakkelijker te verteren dan andere vetten, zodat ze goed werken voor een lekkende darm. Daarnaast helpt bone broth ofwel bottenbouillon om beschadigde celwanden te genezen.

Stap 3: Herstel de darmwand met specifieke supplementen

Er zijn veel supplementen die de gezondheid van je spijsverteringsorganen ondersteunen. Om een lekkende darm te genezen kun je het beste kiezen voor supplementen met L-glutamine, probiotica, spijsverteringsenzymen, aloë vera sap, quercetine, acetylglucosamine (NAG) of zoethoutwortel.

Stap 4: Breng je darmen in balans met probiotica

Kefir, amasi*, grasboter en rauwe geitenkaas helpen je darmen in balans te komen. Net als gefermenteerde groenten, zoals zuurkool, kimchi en brooddrank. Deze voedingsmiddelen bevatten probiotica die een gezonde darmflora ondersteunen. Chiazaad, lijnzaad en hennepzaad ondersteunen de groei van goede darmbacteriën door de vele vezels die deze zaden bevatten. Heb je veel last van een lekkende darm, dan haal je je vezels het beste uit gestoomde groenten en fruit.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om te genezen van een lekkende darm. Wat zijn je ervaringen? Deel ze hieronder in de reacties!

Meer over dieetadvies bij een lekkende darm en het ‘leaky gut’ protocol is te lezen in het boek/e-book ‘Buik blij, jij blij. In 5 stappen van je buikpijn af!’

*Amasi is een traditionele thermofiele yoghurt uit Zuidelijk Afrika. De yoghurt lijkt op klassieke yoghurt of kwark, maar wordt bereid met andere micro-organismen en heeft een iets andere smaak en structuur.

2boekmockup kopie

Comments (2)

  1. Hallo,
    Ik heb last van huidziekte lichen scorosus, en lekkende darm en verterings problemen, ik ben veel af gevallen en weegt nu 46 kilo.Ik zit nu bij een natuurlijke Arts. Ik heb nu een dieet, en wil graag lekkere recepten.Zodat ik wat kilootjes aan komt.
    Welken makelijk kookboeken raad U mijn aan, om snel op te knappen.

    groetjes Wilma Houtepen. Telefoon 0416278920

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: