Grip op Koolhydraten (GOK)

Grip op Koolhydraten (GOK)

Grip op Koolhydraten (GOK)

Het GOK-dieet is een koolhydraat beperkt dieet ontwikkeld door dietist Yvonne Lemmers. Geen calorieën of punten tellen, maar letten op koolhydraten. Dat maakt verschil! Wij zijn bekend met deze methode en lid van het GOK dietistennetwerk.
  • Heb je vaak honger of trek?

  • Heb je vaak gelijnd door minder vet en light-producten te eten?

  • Heb je het idee dat je verslaafd bent aan voedsel?

  • Heb je last van allerlei kwaaltjes en ben je vaak futloos?

  • Heb je overgewicht, een dikke buik of diabetes type 2?

  • Val je moeilijk af?

  • Wil je af van honger en over-eten?

Herken je in bovenstaande vragen? Dan ben je hoogst waarschijnlijk overgevoelig voor koolhydraten. Overgevoeligheid voor koolhydraten kan aanzetten tot dwangmatig eetgedrag, dit wordt ook wel voedselverslaving genoemd. Om van deze verslaving af te komen, een mooi figuur te krijgen en je weer lekker in je vel te voelen is afvallen door minder koolhydraten en meer vet te eten geschikt, dit kan met de Grip Op Koolhydraten methode! Deze GOK methode is heel goed te doen. Heb je diabetes type 2 dan is de kans groot dat door het volgen van dit koolhydraatbeperkte dieet jouw insulineresistentie heel snel verbetert en je bloedsuiker van 'te hoog' naar 'normaal' gaat waardoor medicatie niet meer nodig zal zijn! Met het koolhydraatarme GOK dieet kun je een nieuw eetpatroon samenstellen wat bij JOU past. Je zult er in in alle opzichten profijt van hebben. Het GOK dieet bestaat uit 2 fases:

FASE 1: OPGEWICHT KOMEN

Het is een biologische wet dat je van koolhydraten honger krijgt, je daardoor de neiging hebt om te óver-eten en dat je lijf vervolgens de overtollige koolhydraten als vetten opslaat. Komt bij dat door het hoge insulinegehalte je lijf moeilijk in staat is om bij zijn eigen vetreserves te komen. Je lijf blíjft dan vragen om koolhydraten. Dat maakt je hongerig, lui en futloos. Daar kun je met geen wilskracht tegen op. Met Grip op Koolhydraten heb je daar geen last van. Dat voelt voor velen als een bevrijding. Je lijf komt in de vetverbranding en kan ten alle tijden energie putten uit zijn eigen vetvoorraden. Dat maakt het verschil en dat voel je! Met als resultaat dat je als vanzelf minder eet, meer zin hebt in bewegen en energiek je ideale streefmaat kunt behalen. Wellicht biedt Grip op Koolhydraten ook voor jou dé oplossing. Velen zijn je inmiddels al voorgegaan. Wat houdt fase 1 in het kort in? Je eet 3 maaltijden per dag waarvan 2 maaltijden koolhydraatarm. Elke dag eet je een redelijk normale warme maaltijd en wat extra's in 1 uur tijd, dit heet het 'koolhydraten-uur'. In dit uur bestaat je eten voor maximaal de helft uit koolhydraten van fruit, rijst, aardappelen, koolhydraatrijke groenten, peulvruchten etc en de andere helft bestaat uit voedingsmiddelen zonder koolhydraten zoals groente, vlees, vis, kip, eieren etc. Na je maaltijd mag je ook nog wat lekkers zoals een stukje pure chocolade. Het belangrijkste van dit dieet is dat je de rest van de dag zo min mogelijk koolhydraten eet zodat de rest van de dag je vetten gaat verbranden en geen honger hebt. Door wel 1 moment per dag koolhydraten te eten, kan je 'gewoon' eten en hou je het dieet vol. Je hebt nauwelijks tekorten, geen darmklachten (wat veel mensen wel hebben bij strenge koolhydraatarme dieten), je eet lekker en toch val je af! Het is wel belangrijk om je aan deze regels te houden en voldoende vetten en geen light producten te eten. Dan gaat het lukken! Want waarom werkt het zo goed? Het lichaam hoeft veel minder insuline aan te maken en hoe minder insuline hoe minder vaak er vetten aangemaakt worden en door minder insuline ook minder (energie)dipjes!

FASE 2 = OP GEWICHT BLIJVEN

In het basisboek van Grip op Koolhydraten worden de 5 strategieën van fase 2 uitgelegd. Dit kan de dietist ook aan je uitleggen. Bepaal zelf waar je je in kunt vinden. Val nooit meer terug naar een koolhydraatrijk vetarm light eetpatroon want de kans is groot dat je dan weer in de vicieuze cirkel van honger en overeten komt. Je voelt het gelijk weer aan je lijf en je verminderde energie. Mocht je toch een paar kilo aankomen kan je weer terugvallen op fase 1 van GOK, want het koolhydraatbeperkte kunstje werkt iedere keer weer! Wil je meer informatie of een afspraak? Laat een reactie achter!grip op koolhydraten

Comments (6)

  1. Marissa Houwaart

    hoi Sigrid,

    wat voor dieet ik ook doe en sporten erbij enz. ik val gewoon niet af,
    is dit GOK dieet geschikt voor mij?
    ik hoor het graag !

    groetjes
    Marissa

  2. Tineke van Kralingen

    Hallo Sigrid, ik heb diabetes type 2, mijn waardes waren weer te hoog en ik wil graag iets aan mijn gewicht doen. Dit GOK programma spreekt me wel aan. Ik ben al eerder bij jullie geweest, maar hoorde niets nieuws. Ik wil hier wel meer van weten. Groetjes, Tineke.

  3. Ik ben met jou boeken begonnen maar vind lastig geen calorieën meer te tellen ik ben 53 en wil weten hoeveel gram koolhydraten mag ik per dag om af te vallen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *