Blog

10 tips bij een opgeblazen buik

10 tips bij een opgeblazen buik

Opgeblazen buik

Als je dit wel eens gehad hebt, dan weet je waar ik het over heb: een opgeblazen buik! Dit kan heel vervelend zijn! Zelf heb ik er nauwelijks meer last van, maar soms opeens weer wel. En dan ga ik nadenken waar het door gekomen is. Heb ik verkeerd gegeten? Heb ik te snel gegeten? Mijn buik begint vrij snel op te zwellen, voor mijn gevoel dat het lijkt alsof ik zwanger ben! Ik heb het wel eens gemeten en het scheelt bij mij maar 2 tot 4 cm qua buikomvang, alleen voor mijn gevoel heb ik een hele grote plofbuik.

En zo had ik van de week opeens weer een opgeblazen buik. Ik weet bijna altijd waar ik op reageer. Door het FODMAP dieet ben ik erachter gekomen dat ik heel erg gevoelig ben voor fructanen, en redelijk gevoelig voor galactanen en polyolen. Sinds ik mijn eigen ‘aangepaste’ dieet volg, heb ik nagenoeg nooit meer last! Geen obstipatie meer, geen buikpijn, geen krampen, geen winderigheid en geen opgeblazen buik. Heerlijk toch! Ik eet bijvoorbeeld nagenoeg geen brood, of soms speltbrood van de bakker of glutenvrije crackers of rijstwafels of boekweitwafels. Of ik neem smoothies of salades. Ik eet NOOIT meer kauwgom, suikervrij snoep en appels. Ik eet met mate broccoli en bloemkool.  En heel af en toe waag ik me aan een stukje peer, watermeloen, perzik of nectarine. Een halve avocado gaat goed dus dat eet ik geregeld, gelukkig! Maar dan toch die opgeblazen buik…. Bij mij komt die dus opeens opzetten. Veel mensen die bij mij komen voor dieetadvies bij darmklachten hebben bijna dagelijks een opgeblazen buik. Ze worden wakker met een platte buik en in de loop van de dag zwelt de buik op. Wat vervelend!

Door deze 10 tips op te volgen kan je erachter komen waarom je je buik ging opzwellen en wat je eraan kan doen:

10 beste tips

Dus bij deze de 10 beste tips die je kan doen bij een opgeblazen buik:

Klik op ‘MORE’ om deze 10 tips te lezen!

  1. Denk goed na wanneer de buik ongeveer begon op te zwellen. Bij de meeste mensen begint een opgeblazen buik tussen 1 en 5 uur later nadat ze gegeten hebben. Bij mij klopt het precies: ik krijg op de klok gelijk na 2,5  uur super veel last! En mijn opgeblazen buik kan wel een halve dag tot een dag aan duren. Als je weet welke klacht wanneer begint, kan je (bijna altijd) terug halen wat er is gebeurd op die dag. Bedenk of je een drukke dag hebt (gehad)? En bedenk of je die dag misschien anders hebt geleefd dan dat je meestal doet. Was je druk en/of gestrest? Heb je te snel gegeten of gedronken door de drukte of spanning? Heb je door spanning of stress wellicht een maaltijd overgeslagen, te snel gegeten, snel een paar glazen met bubbels opgedronken? Nadenken wat je die dag gedaan hebt, kan je helpen om inzicht te krijgen wat je die dag gedaan hebt, anders dan normaal.
  2. Slik je medicijnen? Zijn je medicijnen van merk veranderd of van samenstelling? In medicatie kunnen stoffen zitten die kunnen zorgen voor een opgeblazen buik, vaak zijn dat zoetstoffen zoals sorbitol. Zeker als je laxeermiddelen slikt, kan daar sorbitol in zitten. Lees goed de etiketten van je medicijnen! Sommige mensen slikken in de ochtend al 2 soorten medicijnen waar deze stoffen (polyolen genoemd) in zitten. Deze stoffen kunnen zowel in je dunne darm als in je dikke darm klachten geven en 1+1 is niet 2 maar in dit geval zelfs 4! (deze stoffen versterken elkaar).
  3. Eet zo min mogelijk suiker. Veel mensen krijgen te veel suiker binnen elke dag. Suiker kan zeker voor een opgeblazen gevoel zorgen. Verminder een tijdje met suiker of eet een maand suikervrij, kijk even wat dit met je darmen doet! Wij doen jaarlijks een maand suikervrij, lees hierover onze eerder blog.
  4. Heb je last van olletjes? Bijna iedereen met een opgeblazen buik is gevoelig voor olletjes. Wat zijn nou weer olletjes? Dat zijn suikeralcoholen, oftewel koolhydraatketen met OH moleculen er aan vast. De bekendste zijn de zoetstoffen eindigend op ..ol zoals sorbitol, xyolitol en mannitol. Bij teveel krijgt iedereen daar last van alleen als jij een gevoelige buik hebt met gevoelige darmen kan je van een heel klein beetje al veel last krijgen. Ik kan zelf niet tegen suikervrije snoep of drop (jammer!). Veel koolhydraatarme of suikervrije producten bevatten deze stoffen. Deze stoffen zitten van nature ook in steenvruchten zoals avocado, nectarine, perzik, kersen en in appels en peren. Dus als jij vaak een opgeblazen buik hebt, dan raad ik je aan: laat suikervrije producten (ook de kauwgom!) uit je voeding weg en minder de steenvruchten of laat deze een paar weken weg en kijk hoe het gaat. Lees op onze site meer over deze olletjes. En over het FODMAP dieet.
  5. Heb je iets anders gegeten dan normaal? Eigenlijk kan dit een vervolg zijn op punt 1 (en 2). Misschien weet je dat je niet tegen knoflook kan (zoals ik) maar zit er toch per ongeluk in je warme maaltijd omdat je een kant-en-klaar kippetje hebt gekocht, of omdat je elders hebt gegeten, of omdat je een kruidenmix hebt gebruikt waar knoflook in zit. Daarom is het goed om te weten wanneer je meestal last krijgt nadat je wat gegeten hebt. Van de week at ik heel netjes, geen voedingsmiddelen waar ik niet tegen kan. Ik had voor mezelf 2 vegetarische burgers gemaakt van vegetarische gehakt, geitenkaas en een ei. Na bakken op een glutenvrije hamburgerbroodje. Super lekker, maar vrij snel kreeg ik pijn en ruim 2 uur later misselijk en een opgeblazen buik. Waarom? Ik ben er achter gekomen dat ik teveel eiwitten heb gegeten, dat kan ook zorgen voor een opgeblazen buik. Normaal is ca 20 gram eiwitten per warme maaltijd en ik had het dubbele op! Misschien heb jij daar ook last van? Als je spijsvertering niet optimaal is, dan kan je vrij snel last krijgen na een warme maaltijd. Mijn warme maaltijd leek niet zwaar, maar viel als een bom! Was toch eigenlijk wel logisch dat dit bij mij niet zo goed zou vallen (wat wil je met 100 gram vegetarische gehakt + 75 gram geraspte kaas + 1 ei). Dus bedenk: wat heb ik anders gegeten?
  6. Laat je onderzoeken. Naast bovenstaande tips om zelf na te denken waar de klacht vandaan komt (stress, medicatie, eten oid) kan je je ook laten onderzoeken bij een natuurarts of natuurgeneeskundige of natuurdietist. Misschien heb je wel een spijsverteringsprobleem? Maakt je lichaam minder spijsverteringsenzymen aan waardoor je voeding minder goed verteerd wordt in je maag en/of dunne darm waardoor je meer onverteerde voedingsstoffen in je dikke darm krijgt met een opgeblazen buik als gevolg. Je kan ook je laten onderzoeken op coeliakie, oftewel glutenintolerantie. Heb je vaak een opgeblazen buik en ook andere klachten zoals vermoeidheid, spierpijn, hoofdpijn, ijzertekort en diarree en/of obstipatie? Laat dan je bloed testen op antistoffen. Dit kan gewoon via je huisarts! Lees elders op onze site meer over coeliakie.
  7. Neem spijsverteringsenzymen met glutamine. Veel mensen hebben een tekort aan  spijsverteringsenzymen (zie vorige tip). Dit kan je laten testen, je kan zelf ook tijdelijk spijsverteringsenzymen met glutamine innemen. Want je kan letten op hoe je eet, wat je eet, maar als je spijsvertering niet optimaal is, dan hou je klachten. Wij raden dit meestal aan in combinatie met een eliminatiedieet zoals het vermijden van de olletjes (met misschien ook nog andere koolhydraten). Vaak verdwijnt de opgeblazen buik! Je kan ook eerst zelf hiermee aan de slag gaan. Wij adviseren vaak Glutazyme van Vitakruid. Wij verkopen dit ook in de praktijk.
  8. Neem dagelijks, eventueel tijdelijk, pepermuntolie. Dit kan je helpen om minder tot geen opgeblazen buik te krijgen. Stel je gaat een keer uit eten of je hebt een feestje en de kans is groot dat je iets gaat eten waar je (vermoedelijk) last van krijgt. Neem gewoon een pepermuntolie capsule in, en je kan met een gerust hart eten! Ik raad aan om eerst deze capsules een weekje uit te proberen. Neem dan 1 x per dag een capsule in met een glaasje water zo’n 20 tot 30 minuten voordat je wat gaat eten. Heb je minder last? Dan kan je deze capsules vaker innemen. Wij adviseren het enige geregistreerde geneesmiddel dat vrij verkrijgbaar is: het merk Tempocol.
  9. Neem probiotica. Veel mensen met een opgeblazen gevoel hebben een minder afweersysteem omdat de darmflora uit balans is door diverse oorzaken. Je kan een tijdje (minimaal 1 maand) een hoog gedoseerde probiotica nemen om te kijken of je daarna minder last hebt van een opgeblazen gevoel. Er zijn slechts enkele probiotica die echt bewezen zijn bij een opgeblazen gevoel, bijvoorbeeld B. Lactis DN-173010 (zit in Danone, Activia).
  10. Laat een tijdje koemelk uit je voeding weg. Veel mensen die vaak een opgeblazen buik hebben, hebben last van melksuiker (lactose) of melkeiwit (caseine). Dus misschien ben jij wel lactose-intolerant of ben je overgevoelig voor caseine? Dit kan je makkelijk testen door een tijdje lactosevrij te eten. Of laat volledig koemelk (yoghurt, melk, kwark, kaas) uit je voeding weg. Of laat je testen met een Voedselintolerantietest of je gevoelig bent voor koemelk en/of voor andere voedingsmiddelen. Bij ons in de praktijk is dit sinds kort mogelijk! In een volgende blog zal hier uitgebreid op in worden gegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *