Blog

3 redenen waarom jij gaat eten terwijl je nog vol zit

3 redenen waarom jij gaat eten terwijl je nog vol zit

Ik MOET nu iets eten: 3 redenen waarom jij gaat eten terwijl je nog vol zit

“Ik MOET dat chocolaatje NU eten!” Ken je dat gevoel? Zo’n drang, diep van binnen, die je bijna dwingt dat chocolaatje op te eten. Ook al heb je een half uur geleden een flinke maaltijd weggewerkt.

Je dacht nog “als ik nu eens goed eet, dan zit ik lekker vol en heb ik geen trek in al die lekkernijen”. En je zít eigenlijk nog hartstikke vol. Waarom lonkt dat chocolaatje dan zo?!

Daar zijn grofweg 3 redenen voor:

  1. Je hebt last van zintuigenhonger of extern eten.
  2. Het is een gewoonte dat je altijd op dat tijdstip iets snoept.
  3. Je zit niet lekker in je vel en hebt last van emotie eten.

Of er speelt een combinatie van bovenstaande redenen. Laat ik ze verder toelichten met voorbeelden:

Extern eten

Je opent social media en direct komen er allerlei berichten voorbij met de lekkerste recepten. Mmmm, lekker… Je zet ‘s avonds de tv aan en tijdens de reclame wordt de chocola rijkelijk aangeprezen. Het water loopt je in de mond. Je partner gaat naast je op de bank zitten met een bakje  chips. “Jij ook?” Natuurlijk zeg je ja. Op het moment dat je de zak chips in de keuken hoorde opengaan, proefde je de zoute smaak van die heerlijk chips al in je mond.

Als je gevoelig bent voor dit soort prikkels uit je omgeving, heb je last van extern eten. Je vind het lastig deze prikkels uit te schakelen. Het zet al je zintuigen aan, vandaar dat je het ook zintuigenhonger kan noemen.

Gewoontehonger

16:00 uur, je kijkt op de klok en je krijgt trek. Maar om 15 uur heb toch nog die mueslireep op? “Hoe kan ik nou trek hebben?” Je zet een kop thee en pakt automatisch het pak met speculaasjes. Je doopt ze lekker in de thee en krijgt helemaal dat fijne gevoel van geborgenheid. Alsof je weer 12 jaar bent, thuis komt van school, waar je moeder op je staat te wachten met thee en een speculaasje.

Dat is wat gewoontehonger doet. Een gewoonte wat je bijna dagelijks doet, jaar in jaar uit, dat wordt een automatisme of een reflex. En vooral omdat deze je gewoonte ook nog zo’n fijn gevoel geeft, blijf je het doen.

Emotie eten

Na een lange dag werken, boodschappen doen, koken en opruimen, ben je moe. Je brengt de kids naar bed en dat gaat niet van harte. Als ze dan eindelijk liggen, na het nodige gemopper, plof jij op de bank. Je bent moe, je voelt een enorme onrust. En daar zit je niet op te wachten nu. Naast een kopje thee, pakje je een reep chocola: 1 stukje, dat smaakt goed. Je voelt je ontspannen. Dat smaakt naar meer en voor je het weet is de reep op. Daar baal je heel erg van, maar je denkt “Nu is het hek toch van de dam; ik pak die zak chips ook er bij.” Na die zak chips voel je je nog rotter…

Dat is emotie eten. Je voelt onrust in je lijf, in je hoofd, maar je wilt er geen aandacht aan geven. ‘Lekker wat eten’ stilt de honger en de onrust maar voor even. Het vult de dip voor even op. Vervolgens wordt je boos en gefrustreerd op jezelf. En omdat je ook hier nu even niet naar wilt kijken, verstopt je jezelf achter de zak chips. En zo ontstaat er een vicieuze cirkel.

Inzicht

Herken jij jezelf hier in? Nou, ik wel! Want laten we eerlijk zijn; bovenstaande is puur menselijk gedrag. Helemaal niet erg natuurlijk. Maar het wordt een probleem als je er vaak last van hebt en als je bijvoorbeeld wilt afvallen of je bloedsuikers verlagen. Dan kan bovenstaande gedrag je flink in de weg zitten.

Extern eten, gewoontehonger en emotie eten is gedrag wat vaak (gedeeltelijk) onbewust wordt gedaan. Inzicht in je eetgedrag en je automatismen is daarom heel belangrijk. Het is de eerste stap naar gedragsverandering. Zonder die eerste stap kan je niet een nieuwe weg inslaan…

Kom je er zelf niet uit, dan kunnen we daar samen mee aan de slag. De redenen achter jouw eetgedrag zijn natuurlijk erg persoonlijk. Daarom is de begeleiding volledig op maat gemaakt, om jou weer op weg te helpen.

Bianca Hermans,

Eetgedragstherapeut en Diëtist bij 2FeelBetter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *