Blog

5 tips voor geen buikpijn na eten

5 tips voor geen buikpijn na eten

Darmklachten zoals buikpijn na eten?

Lees hier de 5 beste tips!

Buikpijn na eten en een opgezette buik

Eten is heerlijk en daar genieten we allemaal van. Als je gevoelige darmen hebt zoals een prikkelbare darm dan is eten thuis en uit eten echt een uitdaging. Ruim 80% van de mensen met darmklachten verwijt buikpijn en andere klachten door voeding. En dan is het vaak nog een hele klus om uit te zoeken waar je gevoelig voor bent en hoe lang het duurt voor je darmen reageren. Heb jij ook last van buikpijn na eten met een opgezette buik? Wanneer begint je buikpijn en wanneer begint je buik op te zetten? Duurt het 3 uur  of misschien slechts 10 minuten na eten? Het FODMAP dieet is 1 van de beste methodes om uit te zoeken welke korte keten koolhydraten klachten van de buik kunnen triggeren. Niet alleen deze koolhydraten ook te veel vet, cafeïne (in koffie, thee, chocolademelk), capseine (in peper, chili, paprika), alcohol, te veel suiker etc kunnen klachten geven.

TIP 1: Vervang je voedingsmiddel

Weet je welke voedingsmiddel(en) jou extra klachten geeft? Vervang deze dan door een ander geschikt voedingsmiddel. Heb je meer klachten na inname yoghurt of melk? Neem dan lactosevrije melk of yoghurt. Werkt dit niet? Neem dan sojamelk, sojayoghurt, of een andere plantaardige vervanger zoals rijstemelk, amandelmelk, havermelk etc. Heb je last van tarwe? Probeer eens een andere graansoort zoals haver, spelt, boekweit. Weet je niet waardoor je je trigger moet vervangen? Laat het hieronder weten!

TIP 2: Verwarm je eten

Heb je last van steenvruchten zoals perzik of nectarine of mango of een appel of aardbeien? Wellicht heb je hooikoorts en last van bepaalde bomen. De allergenen in bomen in het voorjaar zitten ook in deze vruchten. De allergenen zijn eiwitten in de voedingsmiddelen. Als je deze verwarmt dan gaan deze eiwitten kapot waardoor je geen klachten krijgt. Daarnaast doen mensen met gevoelige darmen het vaak beter op warm eten dan op koud eten. Eet vaker je ontbijt en/of lunch ook warm. Probeer het eens!

TIP 3: Vermijd ui en knoflook

Heel veel mensen met darmklachten blijken gevoelig voor ui en knoflook, zowel vers als in poedervorm. Ook als onderdeel van bouillon, pakjes, roerbakpakketten etc. Laat het een tijdje helemaal weg uit je voeding, dan is de kans groot dat het gelijk een stuk beter gaat!

TIP 4: Drink veel water tussendoor

Als je darmklachten hebt, dan zijn voldoende vezels belangrijk. En het is meestal een ware zoektocht welke vezels niet zorgen voor extra klachten. Vezels hebben vocht nodig. Aan te raden is dagelijks ca 2 liter vocht te drinken, bijvoorkeur in de vorm van water of (kruiden)thee. Je darmen vinden het fijner om te drinken voor en (tijdje) na het eten, dus liever niet tijdens het eten. Dat scheelt weer!

TIP 5: Eet rustig

En last but not least: eet rustig! Door te snel te eten krijg je te veel lucht binnen met als gevolg dat er te veel lucht in je gevoelige darmen komen met als gevolg bijvoorbeeld boeren, opgeblazen buik of winderigheid. Eet rustig en kauw goed, dan ben je al op de helft!

Met deze 5 tips ben je er nog niet, maar probeer ze eens uit. Kijk eens of je inderdaad door deze tips geen of minder darmklachten meer hebt na het eten.

Ik zou het fijn vinden als je laat weten of je een tip hebt uitgeprobeerd. Laat hieronder je reactie achter!

Heb jij het gratis receptenboek al?

33 gerechten

Comments (22)

  1. Ik kroop vroeger door het huis van de buikpijn. Veel diëten uitgeprobeerd en veel verschillende medicijnen geslikt voor het hebben van een spastische dikke darm. Vanaf het moment dat ik besloot te stoppen met het eten van vlees, waren alle problemen opgelost.

    Met vriendelijk groet,

  2. Ik doe momenteel het fodmap-dieet. Het begin verliep wat moeizaam, maar inmiddels (na ongeveer 7 weken) merk ik ik minder vaak aanvallen heb na het eten. Ik merk dat door vervanging van een aantal producten mijn lichaam duidelijk minder problemen heeft. Vooral nu ik Griekse yoghurt met cruesli heb vervangen door lactosevrije yoghurt met glutenvrije ontbijt’granen’ bijvoorbeeld. Soms om ‘onverklaarbare’ oorzaak toch ineens last. Helaas zijn de aanvallen sinds het dieet wel heftiger.

    In het begin was ik erg moe, maar inmiddels heb ik dat niet meer. Ik ben uiteindelijk ongeveer twee kilo afgevallen, maar da’s vooral omdat ik nu veel minder snoep. Je mag immers vrij weinig.

    In het verleden heb ik ook vaak geprobeerd beter te eten om van de problemen af te komen. Toen at ik bijvoorbeeld mango omdat ik dacht gezond bezig te zijn. Nu blijkt dat juist bij PDS helemaal niet handig te zijn. Wat dat betreft werd me veel duidelijk bij dit dieet.Het vereist wel wat creativiteit om ´normaal´ te kunnen blijven eten.

    Ik ga deze week de tweede provocatie doen. Ik hoop uiteindelijk dat het voor mij iets duidelijk wordt welke dingen ik beter kan vermijden.

  3. Ik ben ook minder vlees gaan eten, na het eten van vlees zijn mijn darmen van slag.
    Maar het is uitzoeken geblazen!

  4. Vermijdt varkensvlees en iedere dag kaas. Magere smeerkaas en andere magere of halfvolle melkproducten kan ik hebben maar merkte dat wanneer ik iets van veel kaas at of varkensvlees mijn lichaam zich verzet doordat mijn Rosacea dan enorm opspeelt en zo ook mijn darmen. Uien verschilt beetje, hangt van de combinatie af. Knoflook drama maar nog steeds erg lekker.

  5. Ik ben ook met t fodmap dieet bezig onder begeleiding van n goede dietiste en lactose en bloemkool en ander koolsoorten kan ik niet eten , ook steenvruchten geven problemen en gluten, dus pffff er blijft steeds minder over, maar t werkt heel goed bij mij en heb bijna geen aanval meer gehad…..

  6. hoi Chiitra,
    Gaat het beter door zowel kaas als varkensvlees te vermijden?
    Als je merkt dat je lichaam protesteert tegen teveel kaas als varkensvlees, dan is het inderdaad verstandig om te vermijden of om het af en toe te nemen. Ik herken dat van knoflook, ik reageer daar zelf meestal heftig op. Heel af en toe kan ik t wel hebben.
    Bedankt voor je reactie.

  7. Ik volg al een tijd een dieet met koolhydraten beperking, ik haal daarbij mijn khd vooral uit groenten en wat fruit.. Wel had ik mog last van een opgeblazen en pijnlijke buik, na het incidenteel eten van banket en pasta. Ben toen gaan lezen over pds en kwam zo op fodmap. Mij werd onmiddellijk duidelijk: voor mij geen tarwe, suiker in iedere vorm en geen peulvruchten meer. Voel me nu stukken beter.buikje wordt al veel platter en is veel minder gespannen. Zo blij met deze ontdekking. Ik volg niet een heel fodmap arm dieet maar ben dus wel alert op de reactie van mijn darmen op voeding.

  8. Hoi allemaal,

    Merkt iemand van jullie verschil tussen het eten van gewone pasta en volkorenpasta?

    Groetjes Ramona

  9. Hoi Ramona

    Pasta is gemaakt van tarwegries, meestal dan. Soms gemixt van eieren en soms gemixt met andere granen of zelfs met glutenvrije meelsoorten.

    Volkorenpasta heeft meer vezels, dat is het enige verschil.

    groetjes
    Sigrid

  10. ik heb ook van heel veel producten buikpijn soms weet ik het niet meer vlees kan ik heel slecht verdragen, soms van koud drinken krijg ik buikpijn.

  11. Je zou toch denken dat peulvruchten gezond zijn? Maar als ik ze eet buikpijn en opgeblazen gevoel. maar als je al niet of weinig vlees eet wat et je dan als eiwit vervanger? Iedere dag tempé is ook niet zo ideaal he, tofu en seitan lukt ook niet lust het niet en buikpijn achteraf. Grtjs Sandra

  12. Sinds mei op fodmap dieet onder begeleiding van dieetiste wat een opluchting na 7 weken buikpijn vrij te zijn…daarna kwam herintroductie fase…Il heb nooit verwacht dat mijn lichaam zo heftig kan reageren op honing en lactose. Tot mijn verbazing reageer ik niet op bloemkool en wel op tarwe tot bepaalde grens. Ik heb heel veel geleerd van Fodmap over mijn lichaam. Het is niet gemakkelijk maar wel moeite waard, echt een aanrader .

  13. Ik volg nu 6 weken het FODMAP dieet en dat gaat heel erg goed, ik heb alleen een probleem met warm eten, ik eet geen vlees en ook geen eieren, tofu vind ik niet lekker, ik eet wel vis maar je kunt niet elke dag vis eten, verder verdraag ik geen melkproducten , heb jij een idee hoe het vlees kan vervangen ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *