Blog

9 tips hoe je het beste kan eten

9 tips hoe je het beste kan eten

Tips bij buikpijn e.a. darmklachten

Vraag: “Ik merk dat het beter gaat als ik minder vaak eet en als ik kleinere porties eet. Hoe kan ik ermee om gaan. Hoe vaak moet ik eten per dag?”

Grote porties, kleine porties? Wat is verstandig? Lees hier de 5 beste tips.

Er is niet een hele vaste richtlijn. Het gaat erom hoe je lichaam er op reageert. Heb je last van je buik en darmklachten dat is t beter om 6 x per dag niet te grote porties te eten. Onthoud in ieder geval: alles met TE is niet zo handig. Denk aan te heet, te koud, te zuur, te zoet, te vet enz.

Voor een gezonde darm hou je t beste aan de volgende punten:

  1. Eet regelmatig: eet elke dag je ontbijt, lunch en warme maaltijd. Eet het liefst kleine hoofdmaaltijden en tussendoortjes. Een groot ontbijt is echt niet nodig.
  2. Overal waar ‘te’ voor staat is niet zo handig. Denk aan te heet, te koud, te zout, te zoet enz.
  3. Neem de tijd voor het eten. Eet rustig en mindful. Eet met aandacht: ruik je eten, bekijk je eten, proef je eten. Kauw je eten goed.
  4. Ga alleen eten als je zit. Dus eet je lunch niet lopend op, hoe gezond een lunch wandeling ook is.
  5. Drink elke dag voldoende vocht. Als je last hebt van obstipatie dan is het verstandig om minimaal 1,5 liter tot wel 3 liter te drinken. Denk aan water en thee. Hoe meer vocht hoe beter bij harde ontlasting.
  6. Eet zo natuurlijk en onbewerkt mogelijk. Eet het liefst voeding zonder toegevoegde suikers, geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen.
  7. Eet elke dag voldoende en de juiste vezels.
  8. Doe elke dag aan lichaamsbeweging. Ga zwemmen, fietsen, wandelen, wat je leuk vindt om te doen.
  9. Zorg voor voldoende ontspanning! Neem tijd voor jezelf. Zorg voor me-time.

Veel mensen gebruiken minder voedingsvezels in hun voeding dan wenselijk en drinken en bewegen te weinig. Voldoende voedingsvezels, vocht en een gezonde balans tussen ontspanning en lichaamsbeweging zijn nodig om lichte darmproblemen te voorkomen en te behandelen.

Lichaamsbeweging is voor iedereen van belang, maar in het bijzonder als jij last hebt van obstipatie. Door elke dag ten minste 30 minuten te bewegen kan je er veel baat bij hebben. Door te bewegen wordt de passagetijd van de darm versneld waardoor je eerder naar de wc moet. Beweging helpt ook bij het reduceren van stress.

Dus: eet regelmatig kleine maaltijden, eet rustig en mindful, en zorg voor ontspanning.

‘Take care for yourself’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *