Blog

Afvallen? Verminder hongergevoel

Afvallen? Verminder hongergevoel

Goed nieuws voor mensen die graag wat minder willen eten, maar daar amper aan toekomen omdat ze trek blijven houden en dus gewoon de hele middag dooreten… Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het toevoegen van een halve avocado aan de lunch, er voor zorgt dat je een verzadigd gevoel hebt en dus minder trek in een volgende maaltijd en/of snacks tussendoor. Voor het onderzoek van de Loma Linda University kregen 26 gezonde vrijwilligers met overgewicht eerst allemaal een gestandaardiseerd ontbijt, vervolgens aten ze drie verschillende typen lunch: iets zonder avocado, een lunch met avocado als vervanging voor een ander ingrediënt en een lunch waar de halve avocado aan werd toegevoegd.

De deelnemers deden drie keer meer aan dit experiment, telkens met een week ertussen. Na de lunch gaven de proefpersonen op bepaalde tijden op een schaal aan hoeveel trek ze hadden, hoe verzadigd ze zich voelden en in welke mate ze zin hadden in een volgende maaltijd. Vrijwilligers die een halve avocado aan hun lunch hadden toegevoegd, bleken drie uur na de lunch 40 procent minder trek te hebben dan na een standaardlunch zonder avocado. Avocado-eters voelden zich bovendien meer verzadigd. Een halve avocado eten bij de lunch kan helpen om minder snel weer trek te krijgen. De onderzoekers geven aan dat hierbij wel aangetekend moet worden dat de gebruikte halve avocado’s 112 kilocalorieën bevatten. Die extra calorieën kunnen zorgen voor het verzadigde gevoel. Maar toch: beter een aantal extra calorieën door een halve avocado, dan honger en tussen lunch en diner een greep doen naar chips, chocolade en andere snacks!

Avocado

Een avocado bevat redelijk wat kilocalorieën: zo’n 170 tot 180 per halve (100 gram), maar de vetten in de avocado zijn vooral gezond. Het betreft oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet dat gunstig is voor het cholesterol. Daarbij krijg je dankzij de avocado ook veel vezels binnen, wel zo’n 10 gram per vrucht. Naast gezonde vetten en vezels zit de avocado ook vol met vitaminen en mineralen. Het is een goede bron van kalium en magnesium en vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur (B11). Vooral het mineralengehalte is erg hoog: bijna drie keer zoveel als in de meeste andere vruchten. Dankzij snelle koolhydraten, eiwitten en mineralen zorgt de avocado voor een snel herstel na het sporten.

Avocado’s kun je het hele jaar door kopen. Een rijpe avocado voelt rond de steelaanzet zacht aan als je er met een vinger licht op drukt. Het vruchtvlees is dan geel/groen romig. Op een koele plaats kun je een avocado een tot zes dagen bewaren. Bewaar ze vooral niet in de koelkast, dit verstoort de narijping van de vrucht. Wil je juist dat de avocado sneller rijpt? Stop de vrucht dan in een plastic zak met een rijpe appel of peer. Wanneer je een avocado wilt eten kun je hem het beste in de lengte doormidden snijden. Met een scherp mes kun je dan prima om de pit heen werken en draai je de twee helften zo uit elkaar. De pit wip je er vervolgens zo uit. Zodra je een avocado van zijn schil ontdoet, wordt het vruchtvlees snel bruin. Door de pit bij het vruchtvlees te houden of een beetje citroensap toe te voegen kun je dit tegengaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *