Blog

Afvallen door koolhydraatbeperking

Koolhydraatbeperking 

Lukt het jou NIET om af te vallen? Heb je van alles geprobeerd? Dan lukt het wel met koolhydraatbeperking!

Een voeding beperkt in koolhydraten kan heel goed werken als jij

  • allerlei dieten hebt geprobeerd en waarbij je weinig tot niet afviel
  • te zwaar bent, slecht slaapt, snurkt
  • verhoogde triglyceriden hebt in je bloed (vaak ook laag HDL)
  • je insulineresistentie hebt
  • je een grote buikomvang hebt (mannen buikomvang >102 cm, vrouwen buikomvang >88 cm)insulineresistentie

Insulineresistentie

Insuline is het hormoon dat de bloedsuiker verlaagt. Het houdt de bloedsuikerspiegel in balans. Zodra je lichaam niet meer goed reageert op insuline, blijft er te veel bloedsuiker ongebruikt in het bloed zitten en dat  is ongezond. Je lichaam is dan resistent voor insuline. Je kan zien of je insulineresistentie hebt: je buikomvang is te groot. Buikvet bestaat uit vet wat je lichaam maakt uit suikermoleculen! En buikvet maakt je lichaam ook aan als je teveel calorieën eet.

Bij insulineresistentie is er niet sprake van insulinetekort. Als je insulineresistent bent, maak je juist steeds meer insuline aan. Als je te veel (vrije) suikers of te veel bewerkte voeding eet, dan is jouw insulinebehoefte steeds hoger.

Je kan ook insulineresistentie hebben als je de volgende klachten hebt:

  • opgeblazen gevoel
  • darmklachten
  • vermoeidheid
  • de hele dag trek
  • snel trek na eten
  • depressieve klachten
  • veel stress (gehad)

De oorzaken van insulineresistentie zijn vooral overgewicht en te weinig lichaamsbeweging. Maar ook erfelijke aanleg maakt dat sommige mensen eerder insulineresistent worden dan anderen. Zo zijn er mensen met flink overgewicht die niet insulineresistent zijn, en slanke mensen die er wel mee te maken hebben.

Verzadigd vet

Hoe zit het met vet? Ik mag geen verzadigd vet toch?

Het beste is meer onverzadigd (vloeibaar) vet te consumeren en transvet ter vermijden. Onverzadigd vet zit oa in olijfolie, vis, avocado, noten, zonnebloempitten. Transvet zijn eigenlijk fabrieksvetten die te vinden zijn in oa bewerkt voedsel, snacks, diepvries pizza’s, taart, koekjes en margarine. Verzadigd vet is niet ongezond. Verzadigd vet is een vet dat verzadigde vetzuren bevat (zonder dubbele bindingen). Verzadigd vet is te vinden in oa vet vlees, (room)boter, palm- en kokosolie, kaas en ghee. Een verhoging van vloeibare onverzadigde vetten kan verbetering van de insulinegevoeligheid geven. Neem dus elke dag een beetje goede vetten!verzadigd vet

Gewichtsverlies

Zoals je hebt gelezen hierboven is er een grote kans dat je insulineresistentie hebt als je te veel eet of te veel suikers eet. Vermijd in ieder geval vrije suikers tot een maximum van 10% van je totale energie-inname. Denk je dat je insulineresistent bent? Dan kan je echt gewichtsverlies bereiken door suikers te vermijden en koolhydraten te beperken en totaal ook minder energie / calorieën in te nemen.

Voor mensen met diabetes is het zelfs bewezen dat door minder te eten icm een koolhydraatbeperking het HbA1c daalt. Voor mensen met een verhoogd cholesterol geeft een koolhydraatbeperking dat laag glycemisch is en verrijkt is met onverzadigd vet een laag LDL-cholesterol-gehalte geeft en een betere HDL-gehalte.

Dietist

Veel koolhydraatbeperkte dieten hebben tekort van oa jodium, B-vitamines. Het is niet nodig. Het ligt er helemaal aan wat je eet. Laat je dietist adviseren of je voldoende gevarieerd eet en/of je een vitaminesupplement nodig hebt. Je dietist kan je ook helpen in hoeverre je je koolhydraten gaat beperken. Er zijn heel veel mogelijkheden! Je dietist kan je adviseren om te beginnen met de helft van je huidige koolhydraten te verminderen of nog meer te minderen. Daarnaast kan je dietist met jou je valkuilen, je barrieres en alles waar je tegenaan loopt te bespreken. Veel mensen denken dat een koolhydraatbeperkt dieet heel anders is dan wat ze nu eten. Dat hoeft helemaal niet! Laat je dietist je helpen en adviseren voor advies op maat. De dietist kan je bijvoorbeeld adviseren in hoeverre je je koolhydraten gaat verdelen over de dag, of je beter ’s ochtends helemaal geen koolhydraten gaat eten etc.Koolhydraatarm eten

Wat kan ik eten als ik koolhydraatbeperkt eet?

Sowieso geen snelle suikers. Wel fruit (niet bij heel streng koolhydraatarm), allerlei groente en peulvruchten, kaas, vis, olijven, eieren, olie, rauwkost, kwark , zaden, mayonaise, gevogelte en vlees. Noem maar op!

Voordelen koolhydraatbeperkt eten

Er zijn heel veel voordelen op te noemen:

  • je valt snel af
  • je verliest geen spiermassa
  • je hebt geen honger
  • je cellen worden insuline gevoeliger
  • je kan makkelijker en meer bewegen
  • je zoetbehoefte wordt minder

Een voorbeeld van een koolhydraatbeperkt dieet is het PowerSlim dieet, lees over dit dieet HIER meer over.

Heb jij wel eens een koolhydraatbeperkt dieet gevolgd? Of wil je het volgen? Laat je reactie achter!

koolhydraatarm

Comments (2)

  1. Henriette Riemens

    Ik wil graag afvallen en een koolhydraat arm dieet volgen maar weet niet goed hoe, en in de ochtend ben ik niet zo van de gebakken eieren en ook geen kwark … hoe kan ik dit volgen?
    Mvg Henriette

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *