Blog

Afvallen met een koolhydraatarm dieet

Afvallen met een koolhydraatarm dieet

Afvallen met een koolhydraatarm dieet

In 2012 heeft bijna de helft (48,3%) van de Nederlanders van 19 jaar en ouder een overgewicht, waarvan 12,7% obesitas. Van de kinderen tussen de 4 en 20 jaar oud heeft 11-12% in 2013 overgewicht, waarvan 3% obesitas.

Voedingtrends

Tot voor kort waren dieetrichtlijnen bij de behandeling van overgewicht en obesitas voornamelijk gericht op het beperken van calorieën in de voeding. Recente wetenschappelijke studies tonen echter aan dat een verhoogde eiwitinname, met daarnaast een drastische verlaging van de koolhydraat- en vetinname het meest effectief is als het gaat om verlies van lichaamsvet met behoud van vetvrije massa1,2.
Deze methode zorgt er niet alleen voor dat je meer vet verliest, het is ook makkelijker vol te houden2. Onderzoek toont ook aan, dat een voedingspatroon rijk aan eiwitten en met een laag suikergehalte de enige manier is, om het bereikte streefgewicht vast te houden op langere termijn3.

Het koolhydraatarme dieet krijgt steeds meer aandacht vanwege vele wetenschappelijke onderzoeken en inzichten die niet alleen aantonen dat het een methode is voor gewichtsverlies, maar ook kan leiden tot een verbetering van cardiovasculaire risico’s en glykemische controle. Steeds meer diëtisten beginnen de voordelen van een koolhydraatarm dieet zoals Grip Op Koolhydraten en PowerSlim in te zien, zoals o.a. verbetering van de spiermassa, geen bloedsuikerpieken meer, minder oxidatieve stress, vermindering van buikvet, dus minder kans op hart – en vaatziekten.   

Hoe werkt Grip Op Koolhydraten (GOK)?

GripOpKoolhydraten_logo

Grip op Koolhydraten (GOK) is een succesvol koolhydraatbeperkt voedingsprogramma. Geen calorieën of punten tellen, maar letten op koolhydraten. Dat maakt verschil! Het is een biologische wet dat je van koolhydraten honger krijgt, je daardoor de neiging hebt om te óver-eten en dat je lijf vervolgens de overtollige koolhydraten als vetten opslaat. Komt bij dat door het hoge insulinegehalte je lijf moeilijk in staat is om bij zijn eigen vetreserves te komen. Je lijf blíjft dan vragen om koolhydraten. Dat maakt je hongerig, lui en futloos. Daar kun je met geen wilskracht tegen op. Met Grip op Koolhydraten heb je daar geen last van.
Dat voelt voor velen als een bevrijding. Je lijf komt in de vetverbranding en kan ten alle tijden energie putten uit zijn eigen vetvoorraden. Dat maakt het verschil en dat voel je! Met als resultaat dat je als vanzelf minder eet, meer zin hebt in bewegen en energiek je ideale streefmaat kunt behalen. Wellicht biedt Grip op Koolhydraten ook voor jou dé oplossing. Velen zijn je inmiddels al voorgegaan. Lees HIER meer over GOK.

Hoe werkt PowerSlim (PS)?

Power Slim - Starterspakket

Het PowerSlim afslankprogramma kan enkel gevolgd worden onder persoonlijke begeleiding van een door PowerSlim gecertificeerde voedingscoach. Het afslankprogramma heeft 3 fases met elk ongeveer 6 eetmomenten per dag. In de eerste, strikte fase gaat men actief aan de slag met het verliezen van gewicht. Iedere 2,5 uur is er een eetmoment. In de overgangsfase wordt stapsgewijs een gezond voedingspatroon aangeleerd. Langzaam maar zeker worden de PowerSlim producten vervangen door gewone voedingsproducten. En ook na het behalen van het streefgewicht blijft de voedingscoach begeleiden en adviseren. In deze derde en laatste fase eet men alleen nog tussendoortjes van PowerSlim. Lees HIER meer over PowerSlim.

PS00515_LijnzaadbroodVerschil GOK en PS

Het verschil met GOK en PS is dat je met PS veel maaltijden kant en klaar koopt waardoor het je heel makkelijk wordt gemaakt. Je eet 5 – 6 maaltijden per dag waarvan 1 – 2 maaltijden zelfgemaakt van groenten/rauwkost en eiwitten van vlees/vis/eieren. Met GOK eet je 3 grote maaltijden en eventueel wat tussendoortjes. Alle maaltijden behalve de warme maaltijd zijn koolhydraatarm en zelf gemaakt. Je eet dus geen kant en klare producten en geen maaltijdvervangers. Met het gezin kan je gewoon eten, rekening houdend dat je binnen het uur gegeten moet hebben met vooral groenten en eiwitten en een klein deel overige koolhydraten van wat fruit en nog wat koolhydraten naar keuze. Dat kan een bakje yoghurt, een stukje chocolade of een beetje appelmoes zijn. Doordat je redelijk normaal eet ’s avonds kan je makkelijker met je gezin of elders eten. Met PS hoef je minder na te denken en val je sneller af. Het is wat je zelf prettig vindt. In onze praktijk hebben we met beide dieten veel ervaring, dus we kunnen je advies geven wat bij jou past.

Koolhydraatarm dieet?

Twijfel je of een koolhydraatarm dieet wat voor je is? Wij kunnen adviseren of GOK of PS bij jou past. Je kan ook heel goed afvallen met enkele aanpassingen in je voeding. Je eet dan niet koolhydraatarm maar koolhydraatbeperkt en suikervrij. Vraag ons om advies!

25 tips mindful afvallen

1) S. Soenen, ‘Efficacy of macronutrients on targeting obesity and beyond’, Universiteit van Maastricht 2010.

2) S. Devkota, D.K. Layman (2010) ‘Protein metabolic roles in treatment of obesity’. Curr.Opin.Clin.Nutr.Metab.Care 13,403-407.

3) P.M. Clifton, D. Condo, J.B. Keogh (2014) ‘Long term weight maintenance after advice to consume low carbohydrate, higher protein diets’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *