25 beste tips om mindful af te vallen

De 25 beste tips om af te vallen zonder dieet!

Om af te vallen zonder dieet zijn er een aantal strategieën en behandelopties voorhanden. Je kan onder begeleiding gaan van een praktijkondersteuner, gewichtsconsulent, therapeut of diëtist. Je kan ook zelfstandig aan de slag gaan. Er zijn diëten, bewegingsprogramma’s, combinaties van dieet en beweging, verandering van gedrag (gedragstherapie), medicatie en bariatrische chirurgie (gastric bypass bijvoorbeeld). Voor alles is wat te zeggen. Er is genoeg over te vertellen en te lezen. Een super middel om blijvend af te vallen is ‘mindfulness’.

Mindful en mindfulness

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een vorm van meditatie waarin men zich op een niet-reactieve manier bewust is van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment. Mindfulness verwijst naar:

  • een vorm van meditatie waarin men zich op een niet-reactieve manier bewust is van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment (“Een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt”): bewuste aandacht.
  • een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding.
  • juiste indachtigheid of bewustzijn in de Boeddhistische leer.

Wat is mindful afvallen?

Hoe zorg je ervoor dat je de rest van je leven een gezond gewicht hebt?

Veel mensen willen een gezond gewicht, maar slechts een deel slaagt daarin. Door mindful af te vallen leer je om niet meer in de ban te zijn van emotie-eten waardoor je de rest van je leven een gezond gewicht hebt. Ben je bereid om tijd te maken om mindful te eten? Wil je bewust eten? Wil je anders met eten om leren gaan? Kan je elke week een uurtje vrijmaken om de mindful oefeningen te doen? Ben je bereid deze stap te zetten? Zo ja, koop een mooi schrift voor jezelf en lees verder!

Mindfulness in je dagelijks leven

Schieten jouw gedachten alle kanten op? Ben je altijd bezig met iets wat is gebeurd of nog gedaan moet worden? Merk je dat je steeds op dezelfde manier reageert op stress of bepaalde situaties? Mindfulness kan je helpen om meer rust in je leven te ervaren. Het helpt je om bewuster en met meer aandacht in het leven te staan. Je richt je aandacht niet op wat is geweest en ook niet op wat gaat komen maar op wat er nu aan de gang is. Klinkt dit zweverig? Aandacht voor nu is ‘gemakkelijk’ toe te passen in je dagelijkse leven! Door je aandacht te richten op het ‘nu’, verbeter jij je concentratie en ontspan je gemakkelijker. Je leert om afstand te nemen van de gedachtes in je hoofd en je geest wordt rustiger. Dit geeft je de ruimte om je stresspatronen en de automatische piloot te herkennen. Je creëert ruimte om (andere) keuzes te maken, beter je grenzen te bewaken en de stress op een gezonder manier te hanteren. Want vaak zijn situaties niet te veranderen of te voorkomen maar ligt er ruimte in hoe je er tegen aankijkt. Ongetwijfeld reis jij wel eens in de auto, fiets of bus naar huis en heb je bij thuiskomst niet één keer aandacht gehad voor de route, het ging allemaal vanzelf. Waar ben jij met je hoofd als je aan het afwassen bent, of je tanden poetst? Veel handelingen doen we op de automatische piloot terwijl we in gedachten bezig zijn met plannen, boodschappen lijstjes, piekeren, dagdromen enz. We denken over de toekomst of het verleden. Het is niet de bedoeling van Mindfulness om te stoppen met denken, maar om te leren even te stoppen en jezelf ruimte te geven voor de ervaring in het nu. Hierdoor creëer je rust en ontspanning voor jezelf en de mensen om je heen.

Mindful eten

 

TIP 1: WEES BEWUST

  • Wees bewust tijdens het tandenpoetsen:
  • Wees je bewust van de beweging van je arm, het geluid van de tandenborstel over je tanden en de sensatie van de tandpasta in je mond. Let ook eens op je lichaamshouding, de temperatuur, geluiden en geuren om je heen.
  • Wees bewust tijdens het douchen:
  • Voel hoe je de warmte van het water ervaart, hoe het water op je gezicht voelt. Hoe de zeep en shampoo ruiken en hoe de zeep op je huid voelt. Wees je ook bewust van de sensaties die je voelt tijdens het afdrogen, hoe voelt de handdoek aan?
  • Wees bewust tijdens het afwassen:
  • Wees je bewust van de allereerste keer dat je handen het water in gaan, voel de warmte van het water. Pak elk bord, bestek of beker apart op en voel ook het verschil in materiaal. Let op wat je ruikt, hoort en voelt. Merk je dat je gedachten afdwalen? Ga dan weer terug naar je zintuigen en wees je bewust van wat je ervaart. Wat voel, hoor, zie, proef en ruik je?
  • Wees bewust van het nu:
  • Breng je aandacht naar het nu: Een duidelijk begin voor het eten in de vorm van een ritueel helpt je om in het hier en nu te zijn. Volg bijvoorbeeld bewust je ademhaling of neem een moment om je dankbaarheid te uiten naar iedereen die zijn bijdrage aan het voedsel heeft geleverd. Je kunt ook kiezen voor een gebed of een moment stilte.

Door bewust te zijn van je handelingen, sta je stiller en dichter bij je zelf waardoor je al meer ‘mindful’ bezig bent.

TIP 2: STA STIL BIJ AL JE AFVALPOGINGEN

Hoe eet je eigenlijk? Heb je al veel afvalpogingen gedaan? Heb je diverse diëten geprobeerd? Door hier stil bij te staan, weet je wat dit je gebracht heeft. Heeft al deze afvalpogingen je verder geholpen, je gelukkiger gemaakt? Hebben ze op de lange termijn gewerkt? Bedenk zoveel mogelijk voorbeelden zoals diëten; afslankpillen; anderen de schuld geven; jezelf straffen; het vermijden van risicovolle plekken. Wat kostte het je aan tijd, energie, gezondheid, relaties en geld? Bracht het je dichter bij een evenwichtig patroon en een waardevol leven?mindfulness-just be

TIP 3: WEET WAT VOOR ETER JE BENT

Ben je een lijner? Of een emotie-eter? Of vind je het lastig om geen eten te nemen als je een verjaardag hebt? Doe eens onderstaande test:

Test: Hoe is mijn eetgedrag?

Eten doe je vaak onbewust. Ik nodig je daarom uit om even stil te staan bij een aantal vragen. Deze vragen zijn te lezen in het GRATIS op te vragen document ’25 mindful afvallen tips’.

TIP 4: EET BEWUST

EET OP EEN VASTE PLEK, ZITTEND EN ZONDER AFLEIDING

Hoe eet jij een koekje op in gezelschap als je er thee of koffie bij drinkt? Praat je tijdens het eten? Hoe snel eet jij het koekje op? Heeft het je gesmaakt? Hoe proefde het koekje? Had je gedachten erbij? Heel veel mensen ontdekken dat ze te snel en onbewust een koekje opeten bij de koffie en thee in gezelschap. Een koekje ‘hoort er bij’ zeggen ze dan. Maar als je deze onbewust op eet, hoort het koekje er dan bij? Denk daar eens over na de volgende keer dat je het koekje op eet bij de koffie of thee. Eet bewust, dan eet je veel minder omdat je minder snel trek hebt.

Eet op een vaste plek: Wanneer je telkens iets lekkers eet als je bijvoorbeeld tv kijkt, dan krijg je op den duur vanzelf trek zodra je de afstandsbediening al pakt. Door aan tafel te eten en niet tegelijk tv te kijken of te lezen ‘ontkoppel’ je activiteiten die met eten samenhangen. Probeer er ook een sfeervolle plek van te maken.

Eet zittend, ook als je onderweg bent en bij voorkeur in een rustige omgeving. Dit betekent niet eten terwijl je auto rijdt

Eet zonder afleiding: Geef jezelf de kans om je aandacht op je maaltijd te richten en ervan te genieten. Dus zonder tv, radio, krant, boek en verplaats heftige discussies naar een ander moment.

TIP 5: NEEM BESCHEIDEN PORTIES

NEEM KLEINE HAPJES, KAUW GOED EN EET LANGZAAM

Door bovenstaande tips te eten, eet je waarschijnlijk al beter dan je deed. Neem ook bescheiden porties: Kiezen voor een bescheiden portie helpt om te voorkomen dat je teveel eet. Schep één keer op. Het gebruik van een klein bord scheelt ook al 20%.

Neem kleine hapjes en kauw goed: Bewust kleine hapjes nemen en daar goed op kauwen helpt om het eten beter te proeven en langzamer te eten. Hierdoor heb je ook eerder een verzadigingsgevoel. Kauw elke hap totdat het eten in je mond vloeibaar is. Dat is goed voor je spijsvertering en er komt meer smaak vrij. Probeer tijdens het proces van proeven, kauwen en slikken vooral je aandacht bij je tong te houden.

Eet langzaam om teveel eten te voorkomen: De reden dat veel mensen teveel eten is vaak omdat ze te snel eten. Langzaam eten en pauzeren helpt je om je bewust te worden wanneer je op een aangename manier voldaan bent. Zo kun je stoppen voordat je teveel gegeten hebt. Een manier om langzamer te eten is om je bestek neer te leggen tussen twee happen. Ook kun je op deze manier volop genieten van wat je eet.

Ik eet langzaam en bewust.

vorken groente-vrij

Wil je deze en nog 20 meer tips gratis ontvangen? Dat kan!

[mc4wp_form id=”2060″]

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *