Blog

Detoxen

Detoxen

Detoxen: een goed plan om daar 1 sep mee te beginnen. Ik ben mee gaan doen met de 21 dagen detox van Miss Natural.  Omdat ik het heel goed doe op het FODMAP-dieet ben ik een combinatiedieet gaan volgen. De afgelopen week at ik dus suikervrij, tarwevrij, roggevrij, lactosevrij, koolhydraatarm en FODMAP arm. Wil je mijn belevenissen van de 1e week volgen? Lees dan verder.

Afbouwen en stoppen

Detoxen gaat uit van afbouwen, echte detoxweek en opbouwen. Tijdens de afbouwweek ga je koffie halveren totdat je einde van de week gestopt bent. Ik heb op dag 1 nog 1 kopje koffie gedronken. Ik dronk vanaf dag 2 geen koffie meer.

Ik ben gestopt met: zwarte thee, zoetstoffen (dus ook gestopt met frisdrank light), alcohol, suiker, kant-en-klaar producten, schadelijke E-nummers, gefrituurd voedsel, aardappelen.
Vlees en vis: gestopt dag 3
Zuivelproducten van de koe en eieren: gestopt dag 5
Gewone (tarwe)pasta, rijst, brood: gestopt dag 5 (gewone pasta en brood neem ik al heel lang niet meer ivm de FODMAPs)

Toegestaan

Ik kreeg regelmatig de vraag wat ik dan WEL mag eten en drinken. Nou genoeg hoor! De eerste week zijn de volgende voedingsmiddelen (zvm biologisch) toegestaan (de voedingsmiddelen hoog in FODMAP staan er niet in omdat ik deze ook niet eet):

– ahornsiroop/honing/kokosbloesemsuiker
– amandelmelk
– bouillon
– buffelmozzarella
– fruit (ik nam alleen FODMAP arm fruit)
– gedroogd fruit (cranberry’s, bessen, rozijnen)
– geitenkaas
– groene thee
– groente (ik nam alleen FODMAP arme groente)
– havermelk
– havervlokken en havermout
– kaneel
– kruiden
– kruidenthee (liefst biologisch en oa de smaken munt, citroenmelisse)
– kokosbloesemsuiker
– rijstemelk
– rijstwafels
– noten (geen cashew- en pistache ivm de FODMAPs)
– pitten (pompoen, zonnebloem)
– quinoa
– speltcrackers
– water en zelfgemaakt gearomatiseerd fruitwater (zie ook de blog)
– zaden (chia, sesam, hennep)
– zuurdesem speltbrood

Dag 1:

Ontbijt
Ik begon met heet citroenwater en biologische thee. Als ontbijt nam ik een omelet met peterselie en paprika (2 eieren, peterselie, paprika, kokosolie). Tussendoor dronk ik water en thee.

Lunch
Als lunch nam at ik 2 pannenkoeken van quinoa/speltmeel die ik eerder had gemaakt. Tussendoor ’s middags dronk ik mijn zelfgemaakte fruitwater, nam ik een stuk fruit en een handje van mijn zelfgemaakte pinda-notenmix.

Diner
Bij de warme maaltijd had ik een gewone maaltijd namelijk glutenvrije spaghetti met groente, gehakt, saus en kaas. Tussendoor ’s avonds at een een stuk fruit en ik dronk mijn laatste (voorlopig) kopje koffie met opgeklopte melk. Daarbij genoot ik van 2 brokjes hele pure chocolade.

Dag 2:

Ontbijt
’s Morgens nam ik heet citroenwater met sole. Ik had wel eens van sole gehoord en de laatste tijd hoorde ik deed steeds vaker. Elke dag een theelepeltje van dit water schijnt wonderen te doen. Op internet kan je vinden wat het is en hoe je het maakt bijvoorbeeld bij Voedzo. Als ontbijt nam ik quinoapap.

quinoapap

Klik hier voor het recept van de quinoapap

Ik had de hele ochtend geen honger! Tussendoor heb ik enkel thee gedronken.

Lunch
Bij de lunch nam ik nog 1 quinoapannenkoek. In de middag tussendoor nam ik een rijstwafel met tahin en een paar handjes van mijn noten-pinda-mix

noten-pinda-mix

Diner
Bij de warme maaltijd nam ik vis  (tilapiafilet) en gekookte worteltjes met peterselie. Meer niet. Later op de avond nam ik een bakje Griekse yoghurt, een beetje ahornsiroop en 1 kiwi in stukjes. Ik had overdag voldoende water, thee en mijn zelfgemaakte fruitwater gedronken maar ik kreeg ’s avonds opeens hele erge hoofdpijn! Ik ben op tijd naar bed gegaan.

Dag 3:

Mijn hoofdpijn duurde nog voort.

Ontbijt
Als ontbijt nam ik een schaaltje Griekse yoghurt, 1 des.l chiazaad, 1 des.l sesamzaad en een beetje ahornsiroop.

Lunch
Tussendoor het ik niets gegeten. Bij de lunch heb ik een heerlijke spinazieomelet gegeten op 2 speltboterhammen en ik dronk daarbij mijn zelfgemaakte fruitwater (in de filter zit limoen en sinaasappelschijfjes).

recept spinazieomelet fruitwater

Klik hier voor het recept van de spinazieomelet

Tussendoor nam ik een schaaltje noten en gedroogd fruit.

gezond tussendoortje

Diner
Bij de warme maaltijd stond vanavond op het programma puntpaprika’s gevuld met geitenkaas en pijnboompitten. Het lijkt niet veel maar het is voldoende en het smaakt heel erg goed.

recept puntpaprika's

klik hier voor het recept van de gevulde puntpaprika’s

Vanavond heb ik alvast mijn ontbijt klaargemaakt voor morgenochtend namelijk blauwe bessen chiapudding.

Dag 4:

Ontbijt
Vandaag had ik nog steeds de hele dag hoofdpijn en ik voelde me tot halverwege de middag misselijk. Is dit ontwennen of had ik last van de chiapudding of was het wat anders? Misschien had ik er te weinig chiazaad in gedaan (3 dessertlepels ipv 3 eetlepels)?

Recept chiapudding

Klik hier voor het recept blauwe bessen chiapudding

Lunch
Tijdens de lunch nam ik een rijstewafel met zelfgemaakte tapenade en een speltboterham met geitenkaas en alfalfa. Tussendoor in de middag had ik zin een een lekkere frisse smoothie. Mijn misselijkheid was over en ik had hier zin in. De smoothie die ik gemaakt heb is gebaseerd op recept van Rens Kroes.

recept smoothie

Klik hier voor het recept van de Sourpower smoothie

Diner
Vanavond heb ik een ovenschotel van wortel en venkel gemaakt. Deze smaakte echt fantastisch!

recept ovenschotel

Klik hier voor het heerlijke gezonde FODMAP arm recept wortelovenschotel

Dag 5:

Mijn hoofdpijn was nagenoeg weg, ik voelde mijn hoofd nog wel licht in en ik voelde me wat fitter! Heb bergen werk verzet vandaag!

Ontbijt
’s Morgens nam ik weer heet citroenwater met sole (ik vind het nog steeds smerig maar ik neem het wel) en havermout. Gisteren heb ik de volgende ingrediënten in een kom gedaan, doorgeroerd en klaargezet in de koelkast:
200 ml amandelmelk, 6 el havermout, 1 hand diepvries frambozen (als je er geen last van hebt kan je ook bramen toevoegen), een beetje kokosolie, 1 tl kaneel, 1 des.l chiazaad (of lijnzaad).
Vanmorgen heb ik het even opgewarmd en opgegeten. Ik vond het niet zo heel erg lekker. Tussendoor heb ik alleen thee gedronken.

Lunch
Als lunch nam ik 2 speltcrackers: 1 met geitenkaas en alfalfa en 1 met tahin. Daarbij dronk ik mijn sourpower smoothie. Tussendoor heb ik een handje noten gegeten.

Diner
Mijn warme maaltijd bestond uit een restant van de heerlijke ovenschotel van gisteravond en 2 mini maistortillas met kaas, paprika en ijsbergsla. Voor vandaag stond ook bananendadelbrood als snack op het programma maar omdat ik last van dadels krijg kon ik het niet maken. Ik heb daarom een worteltaart gemaakt gebaseerd op het recept van Saskia van Blij Zonder Suiker.

Recept worteltaart

Klik hier voor het geweldige recept van de worteltaart

Dag 6

Brunch
Ik nam eerst een glas heet citroenwater met een theelepel sole en een glas gemberthee. Het eerste wat ik at was een deel van mijn heerlijke gebakken worteltaart. Tussendoor in de middag heb ik 2 handjes noten gegeten en groene smoothie die Tropisch sapje wordt genoemd.

groene smoothie

Klik hier voor het recept smoothie Tropisch sapje

Diner
Zaterdagavond! Ik maakte de pasta die eigenlijk gisteren op het programma stond.  Ik heb 100 g glutenvrije fusili gekookt en in een aparte pan in kokosolie roergebakken: 1/2 courgette in plakjes, 2 handjes spinazie, verse basilicum, verse peterselie, klein beetje fijngehakte rode peper, beetje peper en beetje Himalaya zout. Alles toegevoegd en heerlijk gesmuld.
’s avonds heb ik een tzatziki zonder knoflook gemaakt en ik moet zeggen: deze is goed gelukt! Bij het recept kan je munt doen, maar deze had ik niet helaas niet in huis. Wel dille, basilicum en bieslook dus ik besloot er dille bij te doen.

tzatziki

Dag 7

Ontbijt
Als brunch nam ik gemberthee, citroenwater met sole en een groene smoothie gedronken die ik gisteren had gemaakt.

Lunch
Voor de lunch maakt ik een quinoasalade.

quinoasalade

Klik hier voor het recept van de quinoasalade
Tussendoor heb ik veel thee gedronken, een handje noten gegeten en een beetje van mijn worteltaart gegeten. Vandaag mochten we ‘gezonde chocolade bonbons’ eten gemaakt van dadels.  Helaas bevatten dadels 2 typen FODMAPs (fructanen en galactanen) waar ik last van heb, vandaar dat ik een alternatief heb gemaakt, namelijk raw chocolate bonbons!
raw chocolate bonbons

Klik hier voor het recept van de raw chocolate bonbons

Diner

Vanavond heb ik gezonde hartige pannenkoeken gemaakt. Ik heb precies het recept opgevolgd maar het bakken mislukte steeds. Niet voor herhaling vatbaar helaas. Gelukkig staan op onze site wel gezonde lekkere en makkelijke quinoa/spelt pannenkoeken.

recept hartige pannenkoek

 

Zo dit zijn mijn belevenissen van mijn afbouwweek. Ik heb totaal geen honger gehad. Behalve een paar dagen hoofdpijn ben ik de 1e week goed doorgekomen (en bijna 2 kg afgevallen).
Heb je wat gehad aan deze blog? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achter laat!

Comments (2)

  1. Ben ook net begonnen met deze detox. Zit numop dag 5. Hoofdpijn herken ik wel.. leuk dat je net als ik een beetje afwijkt vd dagmenus. Die worteltaart ga ik ook eens maken. Handig en lekker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *