Blog

Drinken bij darmklachten

Als je last hebt van darmproblemen zoals obstipatie of diarree is het verstandig om iets meer te drinken. Het advies bij darmklachten is minimaal 2 liter vocht per dag te drinken. Wat mag je drinken bij darmklachten?

Drink voldoende

Water is essentieel voor een goede darmwerking. Zo zorgt water ervoor dat je spijsvertering gemakkelijker afvalstoffen afvoert via je urine en ontlasting. Voldoende water drinken is nog belangrijker als je extra (psyllium)vezels gaat gebruiken. De vezels hebben namelijk voldoende vocht nodig omdat ze dit opnemen. Is er te weinig vocht dan wordt de ontlasting alsmaar droger waardoor de stoelgang lastiger en pijnlijker wordt.

Beperk dranken die de darm prikkelennadelen

Gevoeligheid van de darm is voor iedereen verschillend, maar er zijn dranken die de darm mogelijk prikkelen en voor klachten kunnen zorgen. Dit kan komen door bijvoorbeeld fructose, fructanen, lactose (allemaal fodmaps) en cafeine:

    1. bouillon met ui
    2. alcohol;
    3. sterke koffie (cafeine, looizuur);
    4. koffie van cichorei (fructanen);
    5. sterke thee (chai, kruiden en zwarte);
    6. kamille, oolong-, paardenbloem- en venkelthee;
    7. koolzuurhoudende dranken*;
    8. melkproducten: melk, yoghurt, kwark, koffie met melk (cappuccino, koffie verkeerd)**
    9. mixdrankjes (alcohol, suiker);
    10. sportdranken (cafeine, fructose)
    11. vruchtensappen (fructose)
    12. dranken hoog in suiker***
    13. dranken met zoetstoffen die eindigen op …ol (polyolen)
      herbal-tea-647535_1280

Ga daarom voor jezelf na welke dranken prikkelend zijn en vermijd deze producten, eventueel tijdelijk.  Vraag voor persoonlijk advies hulp aan een gespecialiseerde dietist.

*Producten met koolzuur (bubbeltjes) zoals frisdranken en bier kunnen wel zorgen voor extra lucht en kans op kramp en pijn in de darmen. Deze producten kunnen het beste met mate genomen worden. Praten tijdens het eten, kauwgom en het drinken door een rietje kunnen er ook voor zorgen dat je meer lucht inslikt.

**Het vermijden van zuivel is geen standaard advies voor PDS patiënten. Een lactose intolerantie komt niet vaker voor bij PDS dan bij mensen zonder PDS. Toch kan het zinvol zin een tijdje lactosevrij te eten en drinken (neem dan lactosevrije melk en lactosevrije yoghurt) of een tijdje helemaal koemelkvrij (helemaal geen zuivel).

***Suiker en kunstmatige zoetstoffen kunnen darmklachten verergeren. Vooral gasvorming en buikpijn kunnen erger worden door suiker en kunstmatige zoetstoffen. Een goed alternatief is honing, maar als u niet tegen (overmaat aan) fructose kan, dan kunt u ook geen honing gebruiken. Een beter alternatief is stevia, een krachtige natuurlijke zoetstof. Als het goed is heeft het geen invloed op darmklachten.

Dranken goed voor de darmen

voordelen

 

Dranken die in principe geen darmklachten geven en dus goed voor de darmen, zijn:

  • Chai thee, slap
  • Cranberry sap
  • Dranken gezoet met stevia
  • Espresso
  • Fruitwater zelf gemaakt in een fruitfles van bijvoorbeeld waterflesmetfruitfilter
  • Groene thee
  • Groene smoothie zelf gemaakt (met fruit en groente waar u geen last van heeft)
  • Groentesap (zelf gemaakt)
  • Koffie
  • (Mineraal)water
  • Munt thee, vers
  • Pepermunt thee
  • Soep, zelfgemaakt (met fruit en groente waar u geen last van heeft)
  • Water met citroen, limoen, gember oid
  • Witte thee
  • Zuivelvervangers zoals amandeldrink, haverdrink, rijstedrink
  • Zwarte thee, slap

girl-690614_1280Persoonlijk advies

Nog vragen? Overleg met een diëtist hoe je het beste je vochtinname kunt verhogen als dat nodig is of neem contact op met: info@hetdieetadvies.nl

 

bronnen:
darmgezondheid.nl/consumenten/voeding-en-leefstijl/vocht/drinken-bij-darmklachten
salusi.nl/darmklachten-verhelpen-tips-darmproblemen/
voedzo.nl/gezondheid/heb-jij-ook-wel-eens-darmproblemen-lees-dan-dit/
ahealthylife.nl/gezonde-darmen-weg-met-darmklachten-als-buikpijn-en-obstipatie/
www.pdsb.nl/

Comments (9)

  1. Uhm. Vreemd artikel. Je hoort juist wel kamille thee te drinken want kamille zorgt voor rust in de darmen. Ook verse sinaasappelsap van appelsientje helpt om de darmen op gang te laten komen. Vanwege de vezels .

    Witte thee doet niks op de darmen.

  2. Beste Carmen
    Het is bewezen dat bij ontzettend veel mensen met darmklachten de fructanen die onder ander in kamillethee zitten de darmen prikkelen. Wellicht heb je niet gehoord van fructanen of het FODMAP dieet?
    Verse sinaasappelsap kan helpen, maar alleen in een klein beetje. Teveel sap, en dat is al snel bij 150 ml of meer, kan juist weer zorgen voor klachten.
    Witte thee doet inderdaad niets voor en ook niets tegen de darmen daarom is witte thee prima.
    Hoop dat je er wat aan hebt.

  3. Bedankt voor het informatieve artikel!
    Een vraag: bij de stoffen die worden afgeraden staat cafeïne. Echter staat er bij de goedgekeurde dranken espresso op de 4e plek. Hoe zit dat precies?

    Groet!

  4. ik heb al een paar dagen last van verstopte lucht in me darmen en elke keer als ik eet dan gaat me eten in diarree veranderen wat kan ik doen om de pijn te verminderen

  5. Ik heb het advies gekregen van een
    Mesoloog om geen koezuivel te nemen ivm verkleefde darmen. Mogen andere soorten zuivel dan wel (bv van geit/schaap)?
    En kan lactose vrije melk dan wel?

    Bedankt!
    Groet Mary

  6. Hoi Mary, ik denk dat je het beste aan je mesoloog kan vragen. Wat ik nu lees, als je alleen geen koemelkproducten mag, dan zou je inderdaad wel producten van geit en schaap mogen. Lactosevrije melk is wel van koemelk gemaakt dus dan is deze niet geschikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *