Blog

Eetgedrag in Quarantaine: de valkuilen en winsten

Eetgedrag in Quarantaine: de valkuilen en winsten

BLOG van Bianca Hermans, eetgedragtherapeut en diëtist:

Eetgedrag in Quarantaine: de valkuilen en winsten

We leven momenteel in een bijzondere tijd. De regels van het RIVM zijn duidelijk. Het allerbelangrijkste is dat we het Corona-virus niet overbrengen aan kwetsbare mensen. We weten inmiddels hoe snel dat kan gebeuren. Dus heb je een verkoudheid, hoestje of koorts; dan blijf je binnen, in quarantaine.

UIT JE RITME

Tja… hoe zien je dagen er dan uit? Wellicht werk je nu thuis en kan je je daar zonder afleidingen volledig op storten. Of misschien moet je tegelijk de kids lesgeven en ben je aan het zoeken naar een balans tussen de kids aan het werk houden en je eigen werktaken volbrengen. Of kan je niet werken en verveel je je enorm? Staat de tv de hele dag aan of ben je in huis aan het klussen?

Kortom je bent uit je ritme.

HOE GA JIJ OM MET ONRUST?

Het gebrek aan ritme maakt dat je uit balans kan raken. Dát geeft vervolgens een gevoel van onrust. Onrust in je lijf, onrust in je hoofd. Iedereen gaat daar op zijn eigen manier mee om. Hoe doe jij dat? Kan je dat gevoel van onrust accepteren of probeer je het juist weg te stoppen? Ga je volledig in het gevoel mee of vecht je er tegen?

VALKUILEN

Vaak zorgen gevoelens zoals onrust er voor dat je neigt in oude patronen terug te vallen. Doe daar nog een schepje stress bovenop en je ziet jezelf ook daadwerkelijk weer hetgeen doen, wat je eigenlijk niet meer wilde.

Kortom: tijdens zo’n quarantaine is de kans aanwezig dat je met bijvoorbeeld één of meer van de volgende valkuilen te maken krijgt:

  • Onregelmatig eten. Wellicht hoef je nu niet meer op tijd je bed in en uit. Waarom zou je dan nog op tijd gaan eten, vraag je jezelf af.
  • Maaltijden overslaan. Heb je minder trek, omdat je ook veel minder beweegt?
  • Emotie eten. Een gevoel van onrust is geen fijn gevoel. En wellicht overstemt het eten van iets lekkers even dat rot gevoel. Maar je weet als de beste dat het gevoel van onrust zo weer terug is. Zo blijf je eten en kom je weer aan.
  • Onbewust eten/ gewoonte eten. Stel je zit te werken aan de eetkamertafel. De keuken en de voorraadkast zijn letterlijk binnen handbereik. En je bent zo gewend als je uit je werk komt even iets te eten te pakken. En omdat je nu continu in diezelfde omgeving zit, blijf je af en aan naar de keuken lopen. Misschien heb je het niet eens door, hoeveel je dat op een dag doet …
  • Eten uit verveling. Je verveelt je kapot. De tv geeft weinig voldoening. Dus loop je naar de koelkast om eens te kijken wat je kan gaan eten. Een uur later krijg je diezelfde opwelling…
  • Stijve spieren. Dat je nu veel meer stil zit, zal je aan je spieren gaan merken. Zeker als je gewend was dagelijks veel in beweging te zijn. Wellicht beweeg je nu minder soepel en gaat je conditie zelfs achteruit.

WINSTEN

Herkenbaar? Mooi! Want als jij jouw eigen gedrag herkent in één of meer van bovenstaande valkuilen, dan kan je er ook daadwerkelijk iets aan doen. Want het begint altijd met bewustwording. Neem nu even de tijd om voor jezelf na te gaan hoeveel onrust je voelt en wat dat met jouw gedrag doet.

Het heeft vervolgens weinig zin om te denken “Dan stop ik met eten uit verveling”. Je blijft namelijk last houden van die verveling en dát is nou net de trigger. De winst zit ‘m in het omgaan met jouw triggers:

  • Hoe voorkom je verveling? Pak een (oude of nieuwe) hobby op. Of ga 1x per dag iets doen buiten je comfort zone. Je zal je verbazen over het energie die je hiervan krijgt.
  • Plaats jezelf bewust in een andere omgeving. Ga eens op een andere plek in huis werken. Zet je meubels anders. Een andere omgeving helpt om een gewoonte te doorbreken.
  • Kom in beweging. Zoek een video op YouTube met oefeningen die je thuis kan doen (en doe desnoods de gordijnen dicht). Of klim op je hometrainer en kijk tegelijk naar een leuke serie of film. De tijd vliegt en je hebt zo een uur gefietst. Plan je beweegmomenten dagelijks in. Dat heeft onder andere een positief effect op je eetlust. Hierdoor sla je ook geen maaltijden meer over. Je spieren voelen weer soepeler aan. Én je conditie blijft op peil.
  • Blijf in een regelmatig ritme door op tijd op te staan en ook redelijk op tijd naar bed te gaan. Houd je dag- en nachtritme in ere. Zo blijven je maaltijdmomenten ook regelmatiger. Kost dat toch moeite? Zet desnoods een wekker voor de maaltijden. Door regelmatiger te eten, is de kans ook groter dat je gezonder eet en minder gaat snaaien.
  • Pak emotie-eten aan door te erkennen dat je die onrust voelt. Dit zijn sowieso onzekere tijden, voor ons allemaal. Logisch dat je niet helemaal lekker in vel zit. Ga na welke gevoelens dit nog meer oproept. En, nog belangrijker, wat heb je écht nodig op dit moment. In deze tijd hebben we misschien allemaal behoefte aan wat meer verbinding (zeker als je in quarantaine zit). Dus maak tijd voor een belletje met je beste vriendin of ouders of maak een praatje met de buurman over de schutting. Probeer niet de hele dag naar het nieuws te kijken, maar pak iets creatiefs op. Creativiteit geeft vaak meer balans en voldoening.

Lukt het jou om je triggers te herkennen en om te gaan met je valkuilen? Dat zal de ene dag beter gaan dan de ander. Dat is heel menselijk. Bespreek het met een naaste. We leven gelukkig in een tijd waarin we  in quarantaine afgezonderd kunnen leven, zonder afgesloten te zijn van de buitenwereld. Doe daar je voordeel mee!

Heb je behoefte aan meer begeleiding of coaching bij jouw valkuilen, dan ben je bij 2FeelBetter aan het juiste adres. Wij zijn gewoon open. Alle gesprekken voeren wij online of telefonisch, met dezelfde kwaliteit als in de spreekkamer. Veel meer informatie: info@hetdieetadvies.nl of 06-12865595.

Hoe zien jouw dagen eruit? Wat zijn jouw valkuilen tijdens quarantaine? We zijn benieuwd! Laat een reactie achter onder deze post, dat waarderen we.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *