Blog

Eiwitdieet of ziekenhuisdieet

Eiwitdieet of ziekenhuisdieet?

 

Hoe kan je elke week een paar kilo afvallen?

Ontdek hier hoe jij makkelijk een paar kilo vet kan verbranden en met welk dieet!

De successen die geboekt worden met een eiwitdieet zijn overweldigend. Heel veel succesvolle diëten zijn op hoge inname van eiwitten gebaseerd. Dit geldt ook voor het ziekenhuisdieet. Het Ziekenhuisdieet is een bekend crash dieet waarbij je op de korte termijn behoorlijk wat gewicht kan verliezen. Of je de gewenste resultaten kunt bereiken is echter sterk de vraag. Maar wat nog veel belangrijk is, kun je het gewicht op de lange termijn ook vasthouden?

Onderzoeken eiwitdieet

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat je af kan vallen door je voeding of je dieet aan te passen: door koolhydraten in je voeding te verlagen en je eiwitten te verhogen verbrandt je vet en val je af. Uit een onderzoek uit 2008 is gebleken dat dikke mannen het beste afslankten door hun eiwit-inname te verdubbelen en hun koolhydraatinname flink te verlagen. Door de voldoende innamen van eiwitten vielen ze sneller af en behielden ze hun spiermassa (Int J Food Sci Nutr. 2008 Jul 25:1-13). Ook uit andere onderzoeken is gebleken dat een koolhydraatarm en hoog eiwitdieet na een jaar leidt tot een significant grotere afname van de vetmassa. (Mc Millan-Price,2006; Cornier, 2005; Gardner, 2007; McAuley, 2005; CBO 2008). Bij hoog eiwitdiëten is de glycemische index niet van belang, maar wel de hoeveelheid eiwit per kg huidig lichaamsgewicht (Westerterp, 2012). Dat een dieet met veel eiwit en minder koolhydraten het afslanken versnelt is in de voedingswetenschap al langer bekend. Nadat je bent afgevallen kun je me een eiwitrijk dieet bovendien voorkomen dat je snel weer dik wordt. Het stimulerende effect van een high protein-dieet op het metabolisme is niet de enige mogelijke verklaring van de afslankwerking van een eiwitrijk afslankdieet. Een dieet met veel eiwit stimuleert ook de aanmaak van eetlustremmende hormonen (oa PYY) en remt de afgifte van hongerhormonen (oa greline).

voordelen-en-nadelen

Voor- en nadelen eiwitdieet

  • je krijgt – afhankelijk wel eiwitdieet je volgt – vaak ook minder koolhydraten binnen dan standaard wordt aanbevolen
  • je krijgt – afhankelijk wel eiwitdieet je volgt en hoe streng het eiwitdieet is – tussen de 500 – 1400 calorieën binnen (bij Cambridge krijg je maar 500 – 800 calorieën binnen en eet je alleen vloeibaar en bij bijvoorbeeld dr Frank of PowerSlim dieet krijg je tussen de 800 – 1400 calorieën binnen en eetje ook nog vast voedsel)
  • je verliest snel gewicht
  • je kan het dieet vrij lang volhouden
  • je kan het lastig hebben tijdens sociale bezigheden
  • je voelt je heel fit tijdens het dieet
  • je verliest geen spiermassa (bij voldoende inname eiwitten) en daardoor gaat je stofwisseling ook niet omlaag
  • je huid gaat er van glanzen
  • je kan last krijgen van spierpijn in het begin van het dieet
  • je kan het dieet heel makkelijk volgen als je maaltijdvervangers gebruikt
  • je eet redelijk gevarieerd en je eet meestal veel groenten
  • je bent snel wat kilo’s kwijt
  • je mist geen essentiële voedingsstoffen bij bepaalde eiwitdieten waar supplementen worden aanbevolen
  • je hebt tijdens het dieet geen honger
  • je krijgt voldoende vezels binnen als je het juiste eiwitdieet volgt
  • je krijgt voldoende essentiëleeiwitten binnen van verschillende bronnen (niet bij het Cambridge dieet omdat je daar alleen soja-eiwit binnen krijgt)

 

Onderzoeken ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet is een crashdieet. Crashdiëten blijken niet te werken. Een Brits onderzoek onder 2000 personen wijst dit uit. Ruim 35% van de volgers van een crashdieet komt daarna 3 kilo meer aan dan het oorspronkelijke gewicht. Verder is er weinig bekend over dit dieet.

voordelen-en-nadelen

Voor en nadelen ziekenhuisdieet

  • je krijgt minder dan 1000 calorieën binnen
  • je verliest snel gewicht
  • je houdt het maar heel kort vol
  • ja kan je heel slap voelen tijdens het dieet
  • je kan het dieet heel makkelijk volgen, het is namelijk helemaal uitgestippeld van dag tot dag en te vinden op internet
  • je eet redelijk gevarieerd
  • je bent snel wat kilo’s kwijt maar vaak is het ook tijdelijk
  • je mist wat essentiele voedingsstoffen tijdens het dieet
  • je hebt tijdens het dieet honger
  • je verliest spiermassa
  • je stofwisseling verandert waardoor de kans groot is dat je gaat jojo-en na dit dieet

Wil je overtollig gewicht kwijtraken, maar weet je niet hoe? Het ziekenhuisdieet is niet de oplossing. Het juiste eiwitdieet wel! Niet alle eiwitdiëten zijn even gezond, effectief, gunstig voor de portemonnee en even blijvend op de lange termijn. Een goed alternatief om snel en makkelijk gewicht te verliezen en die resultaten ook nog eens op de lange termijn vast te houden is het Powerslim dieet en het Slanker Leven Plan van Vitadis. Met Vitadis zijn inmiddels al 15.000 Nederlanders gemiddeld 3 tot 6 kilo per week afgevallen. Klik op het hart en ontdek hoe je makkelijk en op een prettige manier gewicht kan verliezen!

Vitadis-hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *