Blog

FODMAPdieet niet levenslang

Het FODMAPdieet is niet levenslang

Het FODMAP-arme dieet heeft zo geholpen … veel mensen hebben baat bij het dieet. Maar het is belangrijk om te weten … het low FODMAP dieet is niet een levenslang dieet. Het is natuurlijk geweldig als je minder darmklachten hebt, en het is geweldig dat je rust in je buik hebt! Het is echter wel heel belangrijk om niet te lang te wachten met de herintroductie fase van het FODMAPdieet om weer FODMAPs in je voeding te voegen. Daarnaast is de herintroductie nodig om jouw persoonlijke koolhydraat-triggers te identificeren.

Klachten na herintroduceren

Gaat de eliminatiefase fantastisch? Heb je nagenoeg geen klachten meer maar gaat het opnieuw introduceren van voedingsmiddelen zonder goed succes, overweeg dan het volgende:

  • Doe je de herintroductie wel op de goede manier? Voeg je inderdaad alleen maar voedingsmiddelen toe die slechts 1 FODMAP bevatten? Het herintroduceren van een appel heeft in het begin van de herintroductie bijvoorbeeld helemaal geen zin omdat een appel meerdere FODMAPs bevat (fructose en sorbitol). Honing of mango bevatten qua FODMAPs alleen fructose en GEEN andere FODMAPs en zijn dus geschikte voedingsmiddelen om de fructose test te doen.
  • Blijf tijdens de herintroductiefase ook vasthouden aan het dieet dat je deed voor de herintroductiefase. Het kan best zijn dat je meer last hebt omdat je uit eten bent geweest en misschien toch meer FODMAPs binnen hebt gekregen dan de bedoeling was, dit kan je resultaten ook beinvloeden. Pak dan je dieet weer helemaal op.
  • Het kan best zijn dat je last hebt door andere oorzaken of foutjes in je dieet. Het is daarom het beste om advies en begeleiding te krijgen van je diëtist die ervaring heeft met het FODMAP dieet.
  • Als je alle FODMAPs hebt geherintroduceerd, je wordt begeleid door een ervaren dietist, en je hebt nog steeds klachten, dan zou het kunnen zijn dat er meerdere problemen kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan andere oorzaken zoals een dunne darm bacteriële overgroei, histamine intolerantie of gluten sensitiviteit.
  • Test tijdens de herintroductie ook alle typen FODMAPs voorzichtig. Begin op de eerste dag echt met een klein beetje anders is de kans groot dat je direct veel klachten krijgt. En verdubbel op dag 2 de hoeveelheid van dag 1. Op de 3e dag kan je (zonder klachten) de FODMAP die je test bij elke maaltijd toevoegen.

niet levenslang fodmap

Darmflora

Het is bewezen dat het FODMAP dieet de hoeveelheid gunstige darmbacteriën {Onderzoek zie hier} verminderen. Het is bekend dat onze darmbacteriën een belangrijke rol spelen bij gezondheid en ziekte weten de wetenschappers nog niet wat de gevolgen op lange termijn zijn bij het lang volgen van het FODMAP dieet. Dus .. vergeet niet om alle FODMAPs uit te testen en zoveel mogelijk FODMAPs weer in te voeren in je dieet. Weest niet bang om voedingsmiddelen te herintroduceren, nu of over een tijdje. Je tolerantie voor voedingsmiddelen verandert ook omdat je darmflora ook verandert en in balans zal komen. Doe het dieet dus goed en krijg hulp van een deskundige diëtiste. En … luister naar je lichaam

Heb je wat aan dit bericht of heb je nog wat vragen? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat:

thanks to Kate Scarlata

Comments (4)

  1. Moet je, als je bij herintroductie de eerste keer, of twee keren, geen klachten hebt, ook werkelijk de 3 keer vol maken? Bedankt voor bovenstaande info. Heel helpend!

  2. Hoi Peyta,
    De bedoeling is dat je elke FODMAP type 3 dagen achtereen gaat testen. Het beste is om deze test te herhalen met een ander voedingsmiddel waarin ook specifiek alleen deze FODMAP zit. Daarna kan je voedingsmiddelen testen met verschillende fodmaps. Hoop dat het zo duidelijk is?

  3. In neem aan dat deze zin niet klopt, ‘Het is bewezen dat het FODMAP dieet de hoeveelheid gunstige darmbacteriën {Onderzoek zie hier} verminderen’. Maar dat het of moet zijn dat FODMAP de ongunstige darmbacteriën verminderen of, de gunstige darmbacteriën vermeerderen. Ik heb het dieet een tijdje geprobeerd en had weliswaar een rustige buik, maar kreeg er vreselijke constipatie van (zie ik ook terug op internetsites zowel in Nederland als het buitenland). Ook zie ik het dieet slechts als een symptoombestrijder en niet als een definitieve oplossing. Want, wat is nu de oorzaak van de klachten. Verkeerde bacteriën. Hoe gaan we die dan definitief elimineren?…

  4. Beste Gina. Het klopt wel wat er staat. Door het FODMAP-dieet krijgen de meeste mensen minder voedingsmiddelen binnen die zorgen voor fermentatie en dus minder goede bacteriën. Dus ze verminderen niet de ongunstige darmbacterien en vermeerderen ook niet de gunstige bacterien. Dit doen probiotica wel. Zeker in combinatie met prebiotica. De juiste oplosbare vezels die worden gezien als prebiotica worden juist verminderd tijdens dit dieet.
    Constipatie is mogelijk maar niet de bedoeling. Het dieet is ook niet voor iedereen geschikt. Er zijn zo ontzettend veel oorzaken en triggers voor het prikkelbare darm syndroom, zie ook de website van de belangenvereniging http://www.pdsb.nl/
    Het dieet is zeker GEEN symptoombestrijder maar een zoektocht naar wat de OORZAKEN zijn.
    Het is wel zo dat door het dieet een deel van de verkeerde bacteriën worden verminderd. Dus mensen met een bacteriële overgroei kunnen hier baat bij hebben. Zo niet, dan kan dit verholpen worden met antibiotica en probiotica.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *