Blog

Gezond ontbijt kind

Gezond ontbijt kind

Gezond ontbijt voor je kind

Afgelopen week was het de week van het Nationaal Schoolontbijt. Een super initiatief om duidelijk te maken hoe belangrijk en lekker een ontbijt is voor kids. En vooral is een gezond ontbijt voor je kind heel belangrijk.

Maar wat is nu een gezond ontbijt? Voor kinderen in de groei is het ontbijt enorm belangrijk. Een volwaardig ontbijt bestaat uit alle belangrijke stoffen om te kunnen groeien, spelen, ontwikkelen en uiteraard leren.

Maar hoe krijg je je kind überhaupt aan tafel?

Die van mij staan met rammelde buikjes op en willen graag ontbijten. Er zijn ook genoeg kids die niet ontbijten. Er is bijvoorbeeld geen tijd of geen trek. Tja… ga maar na bij jezelf; als jij ‘s ochtends heel moe bent en bijna je bed niet uit kan komen, dan heb je vaak niet zoveel trek in eten.

Hoe maak je het ontbijt interessant voor je kids?

Brood

Je kan natuurlijk starten met heerlijk volkoren brood. Lekker met hartig beleg, zoals kaas of vleeswaar. Of belegd met een notenpasta, bijvoorbeeld als eten ‘s ochtends moeite kost kan het helpen om iets smeuïgs op brood te nemen. Voor de variatie kan je het brood ook eens roosteren.

En smeer er gerust dun roomboter op. Échte ongezouten roomboter is het minst bewerkt van alle broodsmeersels. En daarnaast blijken de verzadigde vetten uit zuivel helemaal niet zo slecht te zijn. Dus ja… roomboter is een gezonde optie.

Havermoutpap

Maar wat als je kind geen broodfan is of in ieder geval niet bij het ontbijt. Dan is een schaaltje lekkere warme havermoutpap een goede vervanging. Ja ja… ik zie de gruwelende gezichten al.

Yoghurt

Een schaaltje volle (Griekse) yoghurt met muesli dan? Ook heerlijk! Onze favoriet huis is yoghurt of kwark (of skyr) met blauwe bessen en zelfgemaakte granola.

Granola maak je heel makkelijk zelf: mik wat granen zoals havermout in een kom, voeg noten en zaden toe, wat kaneel, een schuitje olie: roeren maar en bak het in 20 minuten op 180 graden in de heteluchtoven. Je hebt voor een week heerlijke én super gezonde ontbijtgranen zonder een grammetje suiker. En hoe leuk is als de kids dit zélf kunnen maken.

Ontbijten kan dus echt naast gezond ook leuk en lekker zijn. Wat eet jij als ontbijt? Heb jij leuke en gezonde tips?

 

dietist Bianca Hermans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *