Blog

HELP! Mijn kind eet geen groente en fruit

HELP! Mijn kind eet geen groente en fruit

HELP! Mijn kind eet geen groente en fruit

“Hij weigert pertinent groente en fruit.”

“Het is elke dag strijd aan tafel. Ik kijk vaak op tegen het avondeten.”

“Gelukkig eet ze nog wel het vlees. Maar krijgt ze wel voldoende vitamines binnen?”

“Ik negeer het gejengel aan tafel, maar na het eten ben ik doodmoe van mezelf inhouden.”

“Ik voel me zo onzeker, waar doe ik nou goed aan? Hij moet toch eten??”

Zomaar wat opmerkingen die ik tijdens het spreekuur krijg van radeloze ouders. Heb jij echt een kritische eter?

Lusten en lekker vinden

Je hebt alles al geprobeerd van negeren tot belonen of zelfs straffen. Maar je kind weigert structureel groente en fruit te eten. Dan sta je als ouder voor je gevoel met de rug tegen de muur. Als kinderdiëtist, maar nog meer als ouder, weet ik hoe frustrerend dit voelt. Want je wilt het beste voor je kind… Een gevarieerd eetpatroon is ten eerste belangrijk voor een goede groei en ontwikkeling. En daarnaast is het ook makkelijk en leuk als je veel verschillende producten lust. En daar zit ‘t hem in; ‘lusten’. Veel kinderen hebben de overtuiging dat hetgeen ze opeten, daadwerkelijk lekker moeten vinden. Niet zo gek, want vaak proberen wij onze kinderen te motiveren door dingen te zeggen zoals “Lekker, he?!”.

Er zit een wezenlijk verschil tussen iets lusten en iets lekker vinden.

Als je iets lust, dan is de smaakbeleving gewoon oké voor je. Je vindt pas iets lekker als het product binnen je smaakvoorkeur valt en aan je verwachtingen voldoet. We leggen de lat dus onbewust een stuk hoger, als we zeggen dat iets
‘lekker is’.

Smaken aanwennen

Het is een feit dat je alle smaken kan aanwennen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen ongeveer 15x proeven nodig hebben om iets te lusten. Geen grote porties en het is belangrijk dat er niet te veel tijd tussen zit. Zo wennen alle zintuigen aan het product en kan het opgeslagen worden in het smaakgeheugen in onze hersenen. Daarom zou je je kind veel meer helpen door te vragen “Wat proef je?” in plaats van “Lekker, he?!” En ja, bij het ene product gaat het makkelijker dan bij het andere. Smaakvoorkeur speelt daarbij een rol: hou je meer van zoet of hartig? Of heb je een voorkeur voor hard of juist voor zacht?

Het ene kind vindt het heerlijk om verschillende consistenties in de mond te voelen, terwijl dat voor de ander juist onveilig voelt.

Kritische eter

Is je kind een kritische eter en maak je je zorgen om zijn of haar inname, dan is de methode Kritische Eters van Kinder(di)eetcreatie wellicht een optie. Bij 2FeelBetter hebben we al meerdere kinderen (en hun ouders) met succes begeleid met behulp van deze waardevolle methode. Samen (ouder, kind en kinderdiëtist) gaan we op een veilige en speelse manier het smaakgeheugen uitbreiden. We nemen alle externe en interne prikkels onder de loep. Sommige prikkels hebben meer impact dan je zou denken en als je daar in het oefenen met proeven rekening mee kan houden, dan ga je resultaat boeken.

Geschreven door dietist Bianca Hermans

Wil je meer weten of wil je een afspraak inplannen? Mail gerust naar info@hetdieetadvies.nl of bel naar 06-12865595.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *