Blog

Hoe lang doe jij het FODMAP dieet?

Hoe lang doe jij het FODMAP dieet?


Hoe lang doe jij het FODMAP dieet?

Ik ben gespecialiseerd diëtist en ik ben de FODMAP diëtist uit Nederland. Ik begeleid mensen in mijn regio en in heel Nederland via Skype of Facetime. Een paar keer per maand geef ik een lezing over voeding in relatie tot buikklachten. Daarnaast ben ik een boek aan het schrijven ‘In 5 stappen van je buikpijn af.’ Dit boek gaat over stressmanagement, leefstijl, voeding, prebiotica en probiotica. Je kan je vrijblijvend inschrijven voor dit boek.

Ik heb in 2013 het FODMAP dieet ontdekt. Het dieet is ontdekt door een diëtist uit onderzoekster uit Australië 17 jaar geleden! Uit Amerika zijn Stephanie Clairmont, Patsy Catsos en Kate Scarlata heel bekend als FODMAP diëtisten. In Nederland is het dieet pas sinds 2013 bekend. Veel informatie is te vinden op www.fodmapfoodies.nl met leuke recepten en gratis checklijsten. Download de app van Monash University of download de gratis checklijsten van Fodmap Foodies.

Ik heb zelf ruim 3,5 jaar geleden de eliminatiefase van het FODMAP dieet gedaan. Toen stond er 8 weken voor. Nu is het advies 2 tot maximaal 6 weken. Ik ben zelf gevoelig voor fructanen, galactanen en polyolen, ik ben niet gevoelig voor fructose en lactose. Sinds 3 jaar doe ik het aangepaste FODMAP dieet. Ik weet dus wat ik wel en niet kan eten, maar het blijft een uitdaging.

Vooral het ergens anders eten.Als je over je buikpijn en darmklachten wilt praten en je gelooft dat voeding je klachten geeft en voeding je klachten kan verminderen, dan kan je terecht bij de besloten community ‘Vanjebuikpijnaf’. Ik geloof dat je door aanpassen voeding van je buikpijn af kan komen. In deze groep kan je je verhaal kwijt, wordt je geholpen. Dit is niet een FODMAP groep, en geen community om mee te lezen. Maar een community om elkaar te helpen.

Leer en help elkaar

FODMAP’s hebben een grote overeenkomst met gluten. Veel granen zoals tarwe, gerst, kamut bevatten zoals FODMAP’s als gluten. Er is een grote overlap. Het enige wat FODMAP arm is, is spelt. Spelt is hoog in gluten, maar laag in FODMAP’s. Maar speltvlokken zijn hoog in FODMAP’s.

Veel mensen eten speltbrood, speltkoekjes en dan weer speltpasta en hebben dan best wel last van darmklachten. Wellicht is het teveel aan fructanen en niet zozeer de gluten. Gluten zitten overal in, van bier tot diverse pakjes en zakjes. Het is heel lastig om glutenvrij te eten.

Veel mensen met darmklachten zijn gevoelig voor fructanen, met name ui en knoflook, heb je daar ook last van?

Bijna 60% heeft last van sorbitol. Sorbitol zit in heel veel producten. Zelf ik maak nog foutjes. Bijvoorbeeld sorbitol zit in een pakje surimi!
Tip: lees je goed in het FODMAP dieet.

Vraag aan jou: hoe lang doe jij het (aangepaste) FODMAP dieet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *