Blog

Is lactose-intolerantie hetzelfde als een lactose-allergie?

Is lactose-intolerantie hetzelfde als een lactose-allergie?

Is lactose-intolerantie hetzelfde als een lactose-allergie?

‘Een lactose-allergie bestaat niet. Bij een allergie reageert het lichaam namelijk op een eiwit en lactose is geen eiwit maar een melksuiker. Wat wel bestaat is een koemelkallergie en koemelkovergevoeligheid: dan reageert het lichaam op eiwit uit koemelk.

Er is veel verwarring over het verschil tussen lactose-intolerantie en koemelkallergie. In beide gevallen geven stoffen uit melk klachten, maar de achterliggende oorzaak is wel anders. Bij een koemelkallergie is het afweersysteem betrokken: dat maakt antistoffen tegen een eiwit uit koemelk. Een lactose-intolerantie heeft te maken met de nog hoeveelheid aanwezige lactase-enzym in de dunne darm.  Lactose-intolerantie en koemelkallergie kunnen evenveel en nagenoeg dezelfde klachten geven.

Lactose intolerantie symptomen

Vaak voorkomende darmklachten:

  • braken
  • buikpijn
  • diarree
  • gerommel in de maag en darmen (alsof gas zich verplaatst)
  • gespannen buik
  • jeuk rond de anus
  • krampen
  • misselijkheid
  • obstipatie
  • opgeblazen gevoel
  • oprispingen
  • winderigheid

Naast darmklachten komen ook andere symptomen voor. Je kan denken aan de volgende klachten:

  • concentratieproblemen
  • depressieve gevoelens
  • geheugenverlies
  • gewrichtspijn
  • hartkloppingen
  • hoofdpijn
  • spierpijn
  • (chronische) vermoeidheid.

Het grootste verschil is het dieet. Bij een koemelkallergie of -overgevoeligheid worden alle producten met koemelk vermeden, dus ook alle soorten (koemelk)kaas en lactosevrije producten. Bij een lactose-intolerantie kan je bijvoorbeeld nog wel harde Hollandse kaas en lactosevrije zuivel gebruiken. Daarnaast kan je sterk, matig of licht lactose-intolerant zijn. Hoe je dat te weten komt en hoe je hiermee om kan gaan staat allemaal beschreven in het boek ‘Buik blij, jij blij!’

2boekmockup klein

“Ik weet niet waar ik precies allergisch voor ben; voor lactose of voor melk. Hoe kan ik dat testen of kan ik gewoon melk drinken waarin geen lactose zit?”

Met bloedonderzoek kan aangetoond worden of je allergisch bent voor koemelk. Een lactose-intolerantie wordt aangetoond door:

  1. Een waterstofademtest die in een aantal ziekenhuizen wordt gedaan. Je drinkt eerst op een nuchtere maag een oplossing met 25-50 gram lactose.
  2. In bepaalde ziekenhuizen kan een bloedtest worden gedaan.
  3. In een aantal ziekenhuizen bekijken ze je DNA om uit te zoeken of je een genetische mutatie hebt (DNA mutatie in het MCM6-Helicasegen) die aantoont dat de lactase niet afneemt.
  4. Een goede en betrouwbare methode om lactose-intolerantie te testen is weglaten en toevoegen van zuivel. Dit wordt een eliminatie – herintroductie methode genoemd zoals het FODMAP dieet.

Of je gevoelig bent voor het eiwit of melksuiker in melk kan je testen door een paar weken volledig koemelkvrij te eten. Dit dieet kan je het beste volgen onder begeleiding van een dietist. Je laat melk, yoghurt, kwark en kaas (van koemelk) uit je voeding. Voor vragen over eventueel tekort van calcium en koemelkvervangers, kan je bij je dietist terecht voor goede adviezen.

Als je na een paar weken koemelkvrij veel minder klachten hebt, kan je beginnen met lactosevrije producten in te nemen, denk aan lactosevrije yoghurt of harde kaas. Zo test je of je gevoelig bent voor koemelkeiwit. Gaat dit goed, dan kan je producten nemen met een beetje lactose zoals Griekse yoghurt of zachte kaas. Krijg je dan wel klachten, dan ben je zeer waarschijnlijk lactose-intolerant. Je kan uittesten hoe gevoelig je bent door steeds meer lactose te consumeren. Wellicht gaat een halve glas melk per dag wel goed, toch fijn om te weten! Voor hulp: neem contact op met je dietist of met ons, stuur een mail naar info@hetdieetadvies.nl

melk - lactose

 

Ben jij gevoelig voor koemelk of lactose?

Comments (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *