Blog

Kinderen drinken

Kinderen drinken

Wat drinken kinderen dagelijks? Mijn kind neemt vaak een pakje drinken mee naar school. Is dat prima? Hoeveel suiker zit er in drankjes? Kinderen drinken tegenwoordig steeds meer sapjes en pakjes en limonade.

Aantal kcal, suiker in dranken

Aantal kcal, suiker in dranken

Uit onderzoek blijkt dat kinderen, met name basisschoolleerlingen, per dag meer gezoete dranken drinken dan water. Jongeren tussen de tien en twaalf jaar drinken gemiddeld drie glazen frisdrank en twee glazen vruchtensap per dag. Dit komt neer op 25 suikerklontjes.

Wat geef ik mijn kind het beste?
Het is lastig tegenwoordig te verzinnen wat kinderen het beste drinken. Water, thee zonder suiker, bevatten de minste calorieën en suikerklontjes. Melk levert belangrijke voedingsstoffen. Deze drankjes zijn het beste voor uw kind.

Hoe weet ik hoeveel suiker in het drankje, dat mijn kind drinkt, zit?
Dit staat op het etiket. Etiketten zijn het onderdeel van de verpakking dat informeert over een levensmiddel. Op het etiket staat bijvoorbeeld wat in een levensmiddel zit. Je weet daardoor beter wat je koopt en je kunt producten onderling vergelijken. Hoeveel suiker in een drankje zit staat bij de voedingswaarde. Dit geeft aan hoeveel energie en voedingsstoffen in het product zitten. Onder de koolhydraten staan de suikers vermeld. Op het etiket staat hoeveel er in heel het pak/ fles zit, hoeveel er per 100 ml in zit, maar ook hoeveel er in een portie zit. Bijvoorbeeld hoeveel voedingstoffen een glas drinken bevat.

Komen calorieën in drankjes alleen uit suiker?
Niet alleen suikers leveren calorieën maar ook andere voedingstoffen zoals vetten. Sommige drankjes, met name melk- en yoghurtdrankjes, bevatten ook andere voedingsstoffen zoals vetten. Dit verhoogt het totale aantal calorieën in het drankje. Daardoor moet er nog langer gewandeld/ gefietst moet worden om het hele drankje te verbranden.

Voorbeeld: chocolademelk en Taksi bevatten evenveel suikerklontjes. Chocolademelk bevat meer calorieën vanwege de vetten die erin zitten. Na het drinken van een pakje chocolademelk moet er langer gefietst worden alle calorieën te verbranden.

Mijn kind houdt niet van water! Wat nu? Zijn er tips hoe je water leuk kan maken?
Geef je kind een flesje water mee voor school, sport of buiten spelen. Niets raars of zieligs aan, tegenwoordig zijn er hele hippe flesjes/bekers/bidons. Maak water drinken aantrekkelijk door water te schenken uit een mooie sapkan + speciale waterglazen. Water is de beste dorstlesser. Heeft uw kind dorst en wil hij/zij geen water? Dan heeft hij/zij geen dorst! Geef het goede voorbeeld! Drink zelf ook water waar uw kinderen bij zijn.Maak water extra lekker. Doe bijvoorbeeld een aardbei, stukje citroen of framboos in je water, dan heeft u limonade! Maak afspraken over water drinken, bijvoorbeeld na het buiten spelen of bij het avond eten. Geef minimaal 2x per dag water aan uw kind. Water is het meest natuurlijke wat u kunt geven. Water uit de kraan is in Nederland betrouwbaar en lekker koel.

Zijn er meer voorbeelden van drankjes met het aantal suikerklontjes en minuten bewegen om het te verbranden?

Een veel gestelde vraag is: “Hoeveel suiker zit er in appelsap?” Antwoord: er zitten ca 6 suikerklontjes in een glas van 250 ml appelsap.

Kopje thee zonder suiker
Hoeveelheid: 150 ml
Suikerklontjes: 0 (0g/ 0 cal)
Wandelen: 0 min
Fietsen: 0 min
Pakje sinaasappelsap
Hoeveelheid: 200 ml
Suikerklontjes: 4 (21g/ 90 cal)
Wandelen: 36 min
Fietsen: 23 min
Blikje sinas
Hoeveelheid: 330 ml
Suikerklontjes: 7 (33g/ 135 cal)
Wandelen: 54 min
Fietsen: 34 min
Pakje sinaasappelsap met vruchtvlees
Hoeveelheid: 200 ml
Suikerklontjes: 4 (18g/ 78 cal)
Wandelen: 31 min
Fietsen: 20 min
Blikje 7up
Hoeveelheid: 330 ml
Suikerklontjes: 7 (33g/ 135 cal)
Wandelen: 54 min
Fietsen: 34 min
Smoothie
Hoeveelheid: 200 ml
Suikerklontjes: 4 (21g/ 108 cal)
Wandelen: 43 min
Fietsen: 27 min
Blikje cola light
Hoeveelheid: 330 ml
Suikerklontjes: 0 (0,6g/ 3,5 cal)
Wandelen: 1,5 min
Fietsen: 1 min
Blikje cola

Hoeveelheid: 330 ml
Suikerklontjes: 8,5

 

Is Pepsi of huismerk beter dan Coca Cola?
Alle soorten frisdranken, vruchtendranken, limonades, energiedranken en sportdranken kunnen het beste alleen bij uitzondering gedronken worden. Er zit veel suiker in waardoor uzelf of u kind dik en ongezond kan worden. Kraanwater mag altijd gedronken worden. Verschillende merken water mogen ook altijd gedronken worden. Dus 0 suikerklontjes, 0 calorieën, 0 minuten wandelen en 0 minuten fietsen.

Hoeveel suiker mag mijn kind?
Suiker levert energie, maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Te veel suiker eten kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht. Suiker is ook slecht voor de tanden, het veroorzaakt tanderosie en gaatjes. Naast de basisvoeding, heeft een kind per dag ruimte voor maximaal 200 kcal aan extra’s. Extra’s zijn bijvoorbeeld zoete dranken, koek, snoep en chips.

Is melk gezond?
Magere melk en melkproducten zijn een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. In melk zit calcium en vitamine B2 wat belangrijk is voor uw kind. Kinderen van 4 tot 13 jaar krijgen met 3 bekers melk of yoghurt voldoende zuivel binnen. Als u kind te veel melk drinkt, is de kans groot dat hij minder trek heeft in het andere eten dat hij ook nodig heeft.

Zitten er ook vitamines in vruchtensap?
Weinig. Door de manier waarop het gemaakt is verliest vruchtensap belangrijke voedingsstoffen en dus ook vitamines. Alleen in 100% sinaasappelsap met vruchtvlees, grapefruitsap en ananassap zit genoeg vitamine C en foliumzuur. Fruit mag 1x per dag vervangen worden door deze dranken. Appelsap en druivensap zijn geen vervanging voor fruit, hier zitten te weinig vitamines in en ook geen vezels. In vruchtensap zit veel suiker. Als uw kind veel vruchtensap drinkt is de kans op overgewicht groter. Vruchtensappen bevatten ook veel zuren die slecht zijn voor de tanden.

Waarom zijn energiedrankjes niet goed voor mijn kind?
In energiedranken zitten veel suikers. Je kunt ook uitdrogen van energiedrankjes. Verder zijn er verschillende stoffen toegevoegd voor een oppeppend effect. Dit zijn cafeïne, taurine en glucurone-lacton. Vooral cafeïne is niet goed voor uw kind. Het is niet goed om kinderen onder de 13 jaar cafeïnerijke producten te geven zoals energiedrankjes. Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven zijn energiedrankjes ook niet goed.

Is light frisdrank beter dan gewone frisdrank?
In light frisdrank zit minder, of geen suiker maar zijn zoetstoffen toegevoegd. Geef daarom aan uw kind niet meer dan 2-3 glazen per dag. Alle light frisdranken zijn slecht voor de tanden. Er zit veel zuur in en dat zorgt voor tanderosie.

Wat zijn kleurstoffen en wat voor effect hebben zij?
Kleurstoffen zijn stoffen die door fabrikanten aan producten worden toegevoegd om ze te kleuren en aantrekkelijk te maken. Uw kind heeft geen kleurstoffen nodig. Het is belangrijk voor uw kind om basissmaken te leren drinken en eten zonder dat er een mooi kleurtje aan is gegeven. Er zijn natuurlijke en synthetische kleurstoffen. In veel frisdranken zoals Fernandes zijn kleurstoffen toegevoegd. Van azo-kleurstoffen (synthetische kleurstoffen) kan uw kind concentratiestoornissen krijgen en hyperactief worden. Op het etiket staat de waarschuwing; ‘kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.’

Wat is de dagelijkse behoefte aan dranken/vocht?
Een kind drinkt niet snel te weinig. Als een kind dorst heeft gaat het altijd drinken. Hoeveel vocht je nodig hebt verschilt per persoon. Ook hangt het af van het weer. En van hoeveel je beweegt en zweet. Als het warm is of als je veel sport heb je meer vocht nodig. Als het koud is of als je weinig beweegt heb je minder vocht nodig. Kinderen die weinig naar het toilet gaan en donkere urine plassen, moeten meer drinken. 70% van alle vocht die je binnenkrijgt op een dag moet uit dranken komen. De rest zit in het eten dat je eet.

Gemiddelde vochtinname in liters en glazen (1 glas = 200 ml) per dag per leeftijdscategorie (dit is een richtlijn/advieswaarde)
Leeftijd in jaren Jongens Meisjes
1-4 1,1L/ 5.5 glazen 1,1L/ 5.5 glazen
4-7 1,2L/ 6 glazen 1,2L/ 6 glazen
7-10 1,3L/ 6.5 glazen 1,2L/ 6 glazen
10-13 1,6L/ 8 glazen 1,4L/ 7 glazen

Comments (2)

  1. Hoi,
    Vraagje, cafeïne is niet goed voor kinderen.
    Maar in (vruchten) thee zit ook een soort cafeïne: theïne.
    Ben ik nou abuis of is thee eigenlijk dus ook niet goed voor kinderen??
    groetjes,
    San

  2. hoi San

    Klopt, in thee zit inderdaad theine. Dit is niet bepaald slecht voor kinderen, wel afhankelijk hoeveel theine er in zit. Volgens het Voedingscentrum hangt de hoeveelheid cafeïne in thee af van de soort thee, hoe sterk de thee is gezet en de grootte van de kop of mok. Zwarte thee bevat gemiddeld 40 milligram cafeïne in een kopje van 125 milliliter. Groene thee bevat ongeveer de helft. Kruidenthee bevat geen cafeïne. Cafeine zit behalve in thee ook in cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk, energiedrankjes, energieshots en drankjes met guarana. Tegenwoordig zijn er ook verschillende producten met extra cafeïne op de markt, zoals kauwgom en snoep! Kopjes koffie of blikjes energiedrank zijn cafeïnerijk. Deze bevatten gemiddeld 80 mg cafeine per portie. Kinderen onder de 13 jaar kunnen beter geen energiedrankjes en andere cafeïnerijke producten nemen. Jongeren tussen 13 en 18 wordt aangeraden niet meer dan 1 cafeïnerijk drankje per dag te nemen. In een kopje thee zit tussen de 20-40 mg cafeine per dag.

    Goed dat je er op wijst San! Ik denk dat de meeste mensen er niet bij stil staan dat kinderen dagelijks veel cafeine binnen krijgen. Dus het lijkt mij prima dat kinderen onder de 13 jaar thee drinken en bij voorkeur max 1 kopje per dag groene thee of liever natuurlijk kruidenthee dat geen cafeine bevat.
    Nog een paar weetjes over theine (van de site http://www.theeliefhebbers.nl):
    Theïne is een stof die vrij komt bij het laten trekken van de bladeren van de thee plant genaamd camillia sinensis. Theïne is een stof die vrij komt in de eerste 30 seconden. Als je geen theïne in je thee wilt hebben dan kun je de bij de eerste keer opschenken het water na 30 seconden weggooien en daarna weer opschenken. In China noemt men dit het wassen van de thee.

    Weetjes over Theïne
    Theïne is een synoniem voor Cafeïne
    Theïne uit thee wordt minder snel opgenomen in de bloedbaan dan Cafeïne uit koffie
    Theïne komt vrij na 30 seconden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *