Blog

Melk, chocolademelk en Goedemorgen! Drinkontbijt. Is dat gezond?

Melk, chocolademelk en Goedemorgen! Drinkontbijt. Is dat gezond?

Nav het stukje tekst van Martijn Katan op zijn social media bronnen met als titel “Plantenmelk, dus sojamelk of rijstemelk, is dat gezond?” natuurlijk van mij een geheel ander verhaal. Niet dat ik tegenstander ben van melk, maar wel een voorstander van zuivelvervangers of ‘plantenmelk’ zoals Katan het noemt.

Bestaat plantenmelk?

Eerst even wat rechtbreien. Tegenwoordig staat overal ‘..drink’ op de verpakking ipv …melk. Maar goed, …melk bestaat wel volgens Wikipedia, kijk maar:

Rijstmelk (ook rijstemelk) is de oplosbare rijstdelen die overblijven na het koken, malen en filtreren van gepelde rijst

Sojamelk of sojadrank is een drank gemaakt van sojabonen.

Amandelmelk is een plantaardige melkvervanger gemaakt van amandelen

Volgens Katan is rijstmelk (dat heet dus rijstdrink) niet beter dan frisdrank. Ik ben het daar niet mee eens. De meeste rijstdrinks bestaan uit water, 12% rijst, en maximaal 6% suiker. En volgens Katan geen eiwit of vitamines. Het enige wat klopt is dat er nauwelijks eiwit in zit, maar vitamines zoals B12 en D zijn altijd toegevoegd, behalve bij de biologische varianten. Dit geldt trouwens voor alle biologische zuivelvervangers. Dus Katan: beter veldwerk doen en beter etiketten lezen graag! Frisdrank bestaat meestal echt alleen uit water en suiker en andere stoffen. Zowel cola als appelsap bestaan uit 11 % suiker. Toch meer dan de meeste rijstdrinks! Het is gewoon niet te vergelijken.

Klik op ‘MORE’ om meer te lezen!

Ingrediënten cola: kool­zuur­hou­dend mi­ne­raal­wa­ter, sui­ker, kleur­stof (E150d), voe­dings­zuur (E338), aro­ma’s (o.a. ca­fe­ï­ne), na­tuur­lijk aro­ma, 11% suiker

Ingrediënten rijstdrink (Alpro): wa­ter, rijst (12%), zon­ne­bloem­olie, mal­todex­tri­ne, zee­zout, sta­bi­li­sa­tor (gel­lan gum), zuur­te­re­ge­laar (di­ka­li­um­fos­faat) en toegevoegde calcium, vitaminen B12 en D2, 3.3% natuurlijke suiker

Ingrediënten biologische rijstdrink (Provamel): wa­ter, Eu­ro­pe­se rijst (17%), ko­kos­melk (4%), zee­zout, na­tuur­lijk ko­kos­noot­aro­ma, 6.5% suiker

Ingrediënten amandelmelk (AH): Wa­ter, sui­ker, 2% aman­delpas­ta, cal­ci­um­car­bo­naat, sta­bi­li­sa­tor (gu­ar­pit­meel, E418), zout, emul­ga­tor (le­ci­thi­ne), vi­ta­mi­nen (B2, B12, D, E).  Per 100 gram maar 25 kcal, 3% suiker en 0,1 g zout.

Ik weet wel waar ik voor zou kiezen!

Lees etiketten!

Katan schrijft letterlijk “Sommige sojadrinks bevatten wel aardig wat voedingsstoffen. Bijvoorbeeld Alpro Soya Unsweetened, er zit eiwit en sojaolie in, geen suiker, weinig zout, wel vitamine D, B12 en calcium, en nuttige mineralen zoals kalium en fosfor. Ik weet alleen niet of jij of je kind het lusten.” Wat is dat nou voor uitgangspunt? Laat iedereen in zijn waarde. Er zijn zo ontzettend veel mensen die het wel lusten en er is veel meer keuze op zuivelvervanger-gebied dan op melk-gebied. Voor mijn werk als darmspecialist heb ik toevallig nagenoeg alle zuivelvervangers uitgezocht op voedingswaarde en wat blijkt? Dat de meeste zuivelvervangers toegevoegde B2, B12, D2 en calcium hebben. En zo niet? Etiketten leren lezen! Net als meneer Katan. Vraag anders een diëtist voor goed advies op dit gebied.

Katan haalde ook de Alpro Soya Rode Vruchten aan omdat deze vooral zou bestaan uit water en suiker en er zou acht keer zoveel zout in zitten als in Alpro Unsweetened zitten.

Ingrediënten Alpro Soja rode vruchten: Wa­ter, sui­ker, ge­pel­de so­ja­bo­nen (5%), vruch­ten­sap­pen (2,8%) uit ge­con­cen­treerd sap, zuur­te­re­ge­laars, sta­bi­li­sa­to­ren, mal­todex­tri­ne, tri­cal­ci­um­fos­faat, wor­tel­sap uit ge­con­cen­treerd sap, aro­ma’s, zee­zout, vi­ta­mi­nen (ri­bo­fla­vi­ne (B2), B12, D2), na­tuur­lijk aro­ma.

Ja het klopt dat er in de ongezoete naturel versie maar 0,03 g zout zit en in de rode vruchten versie 0,24 gram. Maar zoals je ziet bestaat de Alpro Soja Rode Vruchten niet alleen uit water en uit 6% suiker.

Laten we de zuivelvervangers eens vergelijken met melk en met ….ja.. hoe noem je de rest?

Chocolademelk: gezondere keuze!?

Melk bevat per 100 gram gemiddeld 45 kcal, 4,5% suiker en 0,1 gram zout. Qua zout dus te vergelijken met naturel sojadrink en amandelmelk. Qua suiker scoort melk toch hoger dan de genoemde rijstdrink, sojadrink en de amandelmelk.

Dan wil ik graag overgaan op een melkvariant met het Vinkje met de Groene Cirkel (tegenwoordig is het vinkje altijd blauw) wat betekent “een gezondere keuze”: magere chocolademelk.

Ingrediënten magere chocolademelk met het Vinkje: Magere melk, suiker, cacao (1,4%), stabilisatoren (carrageen*, cellulose), cellulose gom, natuurlijk aroma. Per 100 gram tussen 58 kcal en 9,9% suiker!

Of neem deze melkvariant met het Vinkje met de Groene Cirkel en het Blauwe Vinkje: Goedemorgen! Drinkontbijt aardbei/kiwi/banaan.

In­gre­di­ën­ten Goedemorgen! Drinkontbijt aardbei/kiwi/banaan: melk (0,9% vet), vloei­ba­re melk­be­stand­de­len, sui­ker, 1,2% oli­go­fruc­to­se, 1% vruch­ten­sap (0,4% ba­naan, 0,3% ki­wi, 0,3% aard­bei, mal­todex­tri­ne, 0,4% tar­we­kie­men en -ze­me­len, 0,1 ha­ver­ze­me­len, cal­ci­um­lac­taat, ver­dik­kings­mid­de­len: E412 (guargom), E415 (xanthaangom) en E440 (pectine), voe­dings­zuur: ci­troen­zuur, aro­ma, kleur­stof: kar­mijn, vi­ta­mi­ne B2, B6, B12, fo­li­um­zuur en melk­zuur. Per 100 gram 61 kcal en 8.3% suiker.

In deze ‘gezondere keuze’ zit MAAR 1% vruchtensap en wel 8,3% suiker tegenover de Alpro Soja Rode Vruchten met 2,8% vruchtensap en 6% suiker. Vindt Katan de Alpro Soja Rode Vruchten ongezond? Lijkt mij een gezondere keuze dan Drinkontbijt!

chocomel Vifit Goede Morgen

Kinderen hebben gem 6,5 energie% eiwitten per dag nodig. Veel kinderen komen hieraan, hoewel zeker niet alle kinderen. De meeste kinderen en volwassen krijgen vooral dierlijke eiwitten binnen. Laten we inname van eiwitten niet promoten door het adviseren van dierlijke eiwitten uit melk (niet duurzaam). We kunnen beter de inname van eiwitten uit plantaardige bronnen  promoten (en dat hoeven niet perse de plantaardige zuivelvervangers te zijn).

Katan schrijft: “Rijst-, boekweit-, amandel-, spelt- en kokosdrinks zijn voor kinderen ongeschikt; er zit te weinig eiwit in, soms vrij veel suiker, en vaak weinig of geen vitamines (in Alpro wel vitamine D en B12)

Ik zeg: “Eiwitten hoeven kinderen niet te drinken, kunnen ze beter eten. Als ze sojadrink of amandelmelk lekker vinden, kunnen ze dat prima drinken, zeker als er vitaminen en mineralen zoals B2, B12, D, E en calcium zijn toegevoegd. Frisdrank, appelsap, alle soorten chocolademelk en andere melkvarianten zijn voor kinderen ongeschikt vanwege de aanwezigheid van veel onnodig toegevoegde stoffen en de grote hoeveelheid suiker. Laat je kind liever Alpro Soja naturel drink, Alpro Soja Rode Vruchten, Amandeldrink of Rijstdrink met toegevoegde vitaminen en mineralen drinken. Deze zuivelvervangers bevatten sowieso veel minder suiker dan chocolademelk en melkvarianten zoals Goedemorgen! Drinkontbijt en Fristi (7,9%). Nog beter is natuurlijk water of thee. Het allerbeste advies: drink puur en gezond, varieer en lees etiketten 🙂


Bronnen:
Etiketten van veel merken plantendrinks
AH site
Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO)
Voedselconsumptiepeiling 2007-2010
Food-Info.net
Wikipedia
Weet wat je eet 

*carrageen = E407 = een gemodificeerd mengsel en slecht voor je darmstelsel. Bijwerkingen :
Geen bekend in de gebruikte concentraties. Bij hoge concentraties kan het, net als andere niet verteerbare polysacchariden (voedingsvezels) aanleiding geven tot winderigheid en een opgeblazen gevoel door fermentatie van de stof door de darmflora. Kortketenige carragenen veroorzaken darmlekkage en mogen derhalve niet worden toegepast

Comments (3)

  1. BAM! Die zit! Katan moet zijn huiswerk beter doen. En dan hebben we het nog niet eens over her “sparen” van onze planeet, het dierenleed en de pus&antiobiotica die we binnenkrijgen…..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *