Blog

Mindfulness en voeding

Mindfulness en voeding

Mindfulness en voeding, wat kun je er mee?

Je ziet het steeds vaker terugkomen. Mindfulness, medicatie, yoga etc. etc. Als je hier helemaal niet in thuis bent, is dit misschien niet direct het meest aantrekkelijke stuk om te lezen. Maar wacht. Mindfullness is misschien wel toegankelijker dan je denkt, en zeker als je actief met je voeding bezig bent. Laat me het je uitleggen. Want wat is mindfulness eigenlijk?

Mindfulness is….

Bij mindfulness denk je misschien al snel aan mediteren, zweverig, spiritualiteit… Maar mindfulness is eigenlijk niets anders dan in het hier zijn, hier in het moment. En telkens weer terugkeren naar het hier
zijn. Als je het zo bekijkt, is dit voor iedereen wel geschikt toch? Gewoon, hier zijn? Met mindfulness train train je de hersenen om telkens weer terug te komen in het huidige moment en activiteit. Je traint je hersenen om je te concentreren op wat je aan het doen bent en je niet te laten afleiden door gedachtes die er tussendoor komen. Iets doen met volledige aandacht. Hierdoor komt er ruimte, ruimte om signalen op te merken.
En zo ook met voeding en dus je eetpatroon.

Mindfulness en voeding

Mindfulness begint eigenlijk nog voordat je gaat eten. Hoe?

  • Ga bij je zelf na hoe je je voelt op het dit moment, dus het moment voordat je wat in je mond stopt. Heb je behoefte aan eten? Waar vraagt je lichaam om? Is het echt een trekgevoel? Is het vermoeidheid? Is het verdriet of zit er frustratie in je? Dit is een hele lastige stap. Als je weet waarom je gaat eten, dan kan je verder. Je kan beter eten als je echt maaghonger hebt, en niet een andere behoefte. Vul je jezelf of voed je jezelf?
  • Als duidelijk is waar je behoefte ligt, sta dan even stil bij je voedingskeuze. Hiermee voorkom je dat je impulsief iets in je mond stopt, waar je wellicht later spijt van krijgt.

Nog enkele tips als je trek hebt:

  • Heb je trek in iets ongezonds? Stel het eten dan even 5 minuten uit en ga even iets anders doen. In die tijd heb je ruimte om een eventuele slechte keuze uit te stellen of ben je misschien wel zo afgeleid dat je
    het vergeet.
  • Zorg dat je eet in een rustige omgeving. Veel afleiding om je heen (tv, mobiel, de krant..) maakt het lastiger om je te concentreren op je maaltijd. De kans dat je dan te veel eet of andere keuzes maakt is
    hiermee een stuk groter.
  • Kijk naar hetgeen wat je gaat eten. Ziet het er smakelijk uit? En hoe ruikt het?
  • Als je het in je mond stopt: kauw goed op het eten. Proef echt wat je eet. Het beste is om minimaal 10-20 keer op 1 hap te kauwen. Hoe proeft het en hoe vind je de structuur?
  • Neem de tijd voor het eten. Wist je dat je lichaam pas na 20 – 25 minuten een signaal afgeeft dat het vol zit?
  • Ga vervolgens na wat het eten met je lijf doet. Hoe voel je je? Heb je genoeg gegeten? Vind je het lekker? Hoe reageert je lijf op het eten?

Connectie met je lijf

Probeer iedere dag minimaal 5 minuten je te concentreren op je ademhaling. Dit maakt je elke dag even in connectie met je lijf. Hoe voelt die? Hoe voel je je? Zo kun je beter na gaan wat je nodig hebt, om zo je
handeling beter af te stemmen op de behoeftes van je lichaam.

Over mindfulness kunnen we nog heel veel schrijven. Zoals over soorten honger, soorten eetgedrag, emotie-eten, verleidingen, snaaien en graaien. We zullen hier ook een blog over schrijven.

Wil je meer weten over dit onderwerp op heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem contact met ons op of maak een afspraak met een van onze diëtisten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *