Blog

Nederlandse voedingsmiddelen getest op FODMAP’s!

Nederlandse voedingsmiddelen getest op FODMAP’s!

Eindelijk zijn er Nederlandse voedingsmiddelen getest op FODMAP’s!

Afgelopen 27 maart zijn gaven Jane Muir van Monash University en student Voeding en Dietetiek Margo van Buikinbalans een presentatie over het FODMAP dieet. Margo heeft vorig jaar stage gelopen bij Monash in Australie. Ze had een koffer vol met koek en brood meegenomen naar Australie, wel 10 kg vertelde ze! Monash heeft een laboratorium waar ze voedingsmiddelen testen op FODMAP’s: hoeveel totaal aan FODMAP’s zit in een product en welke FODMAP’s?

Aan de hand van een bepaalde (cut-off) level wordt bepaald of een voedingsmiddel boven deze grens of onder deze grens valt. Boven deze grens: dan is het voedingsmiddel ‘rood’ oftewel ‘hoog in FODMAP’s. Onder deze grens: dan is het voedingsmiddel ‘groen’ oftewel ‘laag in FODMAP’s. Oranje betekent weer ‘beperkt in FODMAP’s’. Dit betekent niet dat een product vrij in FODMAP’s, de meeste voedingsmiddelen bevatten nog steeds wel FODMAP’s maar onder deze ‘cut-off level’ grens. Deze grens is het laatste jaar ook nog verscherpt.

In de ‘Low Fodmap Monash University app staan alle voedingsmiddelen die getest zijn. Heb jij deze app? Het geld dat je betaalt voor deze app gaat naar het testen van voedingsmiddelen en naar opleiden van bijvoorbeeld studenten.

Er is ook een Belgische en Nederlandse app. De Nederlandse Fodmap Food Guide. Dit is meer een merkartikelenlijst van Nederlandse voedingsmiddelen.

Samen met mijn collega Mirte Kaan van Fodmap Foodies hebben wij alle voedingsmiddelen die in de app staan vertaald in begrijpelijk Nederlands. Deze lijsten zijn gratis te downloaden via gratis downloads.

Alle granen bevatten FODMAP’s. Hoe zit het met spelt? Zie onder het lijstje met geteste voedingsmiddelen!

Nieuwe Nederlandse voedingsmiddelen getest op FODMAP’s:

  1. Maisbrood: 1 snee groen (meer informatie niet bekend, daarom beperkt en oranje)
  2. Glutenvrij donker meerzaden brood van tapiocameel: 1 en 2 snee groen. Rood bij >100 gram of 4 sneetjes. Glutenvrij donker meerzaden brood van tapiocameel is dus beperkt bij 3 sneetjes en 75 gram, en daarom oranje.
  3. Glutenvrij zuurdesembrood van rijstmeel: 1 en 2 snee groen. Rood bij meer dan 400 gram of 16 sneetjes. Dit brood is dus eigenlijk oranje onmdat het een matige hoeveelheid FODMAP’s bij ca 250 gram, oftewel 10 sneetjes. Maar omdat we ervan uitgaan dat niemand 10 sneetjes als ontbijt of lunch eet, komt deze op de groene lijst. Mijn tip: desembrood is altijd aan te raden. Desem breekt FODMAP’s af, van elke graansoort.
  4. 100% speltbrood: 1 en 2 snee groen (70 gram). Bij meer 200 gram rood: hoog in fructanen. Wij zetten daarom 100% speltbrood op de oranje lijst.
  5. Biologische zuurdesem speltbrood: 1 en 2 snee groen. Bij >4 snee of 140 g rood: hoog in fructanen. Daarom staat dit brood ook op de oranje beperkte lijst.
  6. 7 granen mix: 15 gram groen, 30 gram oranje. Bij >35 gram rood ivm fructanen. Dit is een product zoals AH Vezelrijke vlokkenmix 7 granen.
  7. Ontbijtgranen met rood fruit: 15 gram groen, 30 gram rood ivm fructanen. Dit is een product zoals Quaker Cruesli rood fruit.
  8. Biologisch speltvlokken: 15 gram groen, 30 gram rood ivm fructanen -> op de oranje beperkte lijst.
  9. Biologische spelt cruesli met rijststroop: 30 gram rood, 15 gram is beperkt. Dit is een product zoals Zonnatura Crunchy spelt rijststroop
  10. Speltmuesli met gedroogd fruit en noten: groen bij 45 gram, rood bij 100 gram ivm fructanen. Een portie van 45-70 gram is dus beperkt. Dit is bijvoorbeeld een product zoals AH Spelt muesli met fruit en zaden en noten.
  11. Drank met fruitmix met oa rozenbottel:  25 ml siroop (verdund in 250 ml water) is groen. Bij gebruik van meer dan 120 ml siroop krijg je teveel fructanen binnen. Dit betekent dat je niet meer dan 1 liter siroop achter elkaar moet drinken. Dit is bijvoorbeeld een product zoals Roosvicee.
  12. Boerenkool: groen 65 gram
  13. Speculaas: 1 groen. Bij meer dan 28 gram rood ivm fructanen (stel: 1 speculaasje weegt 11 gram: neem maximaal 2 speculaasjes). Speculaasjes zijn dus beperkt toegestaan.
  14. Vezelrijke cracker (Knäckebröd): 1 stuk (10 gram) groen. Bij meer dan 13 gram: rood ivm fructanen. Een knäckebröd weegt gemiddeld 11-12 gram, dus 1 stuk is toegestaan.
  15. Ontbijtkoek: 15 gram is groen en 30 gram is rood. Neem maximaal 1 dun plakje van 20 gram.
  16. Glutenvrij ontbijtkoek: 25 gram is groen, maar meer dan 25 gram bevat een matige hoeveelheid fructanen. Neem dus niet meer dan een plakje van 25 gram.
  17. Meergranenbiscuits met rozijnen: ½ biscuit is groen (10 gram), 1 hele biscuit (20 gram) rood ivm fructanen. Dit is een product zoals Evergreen.
  18. Havermueslireep: ½ reep (8 gram) groen, 1 reep van 15 g rood ivm fructanen + galactanen.
  19. Beschuit, gewoon, van tarwe: tot 2 stuks (10 gram) groen, bij meer dan 45 gram: rood ivm fructanen. Neem niet meer dan 2 stuks.
  20. Ontbijtkoek met honing: 15 gram is groen en 30 gram is rood. Neem hier maximaal 20 gram van. 
  21. Tarwebrood, 1 snee: rood
  22. Kokosbrood: groen 1 plak 25 gram. (Meer informatie is nog niet bekend, wij verwachten oranje of rood bij 50 gram of meer)
  23. Granen met roodfruit mix: groen 7 gram (ook hier idem, wij verwachten oranje of rood bij dubbele portie)
  24. Appelvezel: groen 6 gram
  25. Appelsiroop/appelsap: rood

knackebrod muesli-2074030_640

 

 

 

 

 

 

EN…… het andere laboratorium in Australie heeft zoethoutwortel getest en 25 gram is groen!! Dit betekent dat we enkele dropjes mogen eten, hoera!

Tip van een kijker: spelt desembrood van de Hema! de ingrediënten van het spelt desembrood zijn: speltbloem 50%, water, speltzuurdesem 15%, speltvlokken 7%, gejodeerd zout, bakkersgist, enzym (bevat tarwe, gluten), koolzaadolie. Dit product bevat bijna 100% spelt, en ook als is dit brood deels desem en deels van gist, is deze toegestaan, neem per maaltijd maximaal 2 sneetjes. Volgens de Hema zit er in beide speltbroden een zeer klein aandeel geroosterd tarwemoutmeel en tarwezemelen in beiden <1%.

De volgende ingrediënten zitten in het haver desembrood: *tarwebloem,water,*roggezuurdesem,*havervlokken,*volkoren havermeel,*roggezuurdeeg gedroogd, zonnebloempitten, *tarwemoutmeel,gejodeerd zout, lijnzaad,*tarwegluten,bakkersgist,*speltbloem, *enzym,bakkershoning,*tarwezemelen,*gerstemoutextract,koolzaadolie ongehard. Dit brood adviseer ik NIET tijdens de eliminatiefase.

Hema

Wat opvallend is: alle glutenvrije broden zijn laag in FODMAP’s. Gluten hebben niets met FODMAP’s te maken, toch is het fijn om te weten dat over de hele wereld glutenvrij brood FODMAP arm is.  Ik ken geen lekker glutenvrij brood, jij?

Een kijker heeft een lekker glutenvrij broodje ontdekt, alleen niet volledig FODMAP geschikt. Wel prima om te proberen tijdens de herintroductie (testfase).glutenvrij brood etiket glutenvrij brood

 

 

Comments (4)

  1. Hoi Sigrid,

    Dank je dat je alles van Fodmap zo op een rij hebt gezet en ook voor je receptenboek 🙂 Mijn darmen voelen nog niet beter dan voorheen (maar ook niet slechter!) en het idee dat er van alles is dat ik toch mag eten heeft in mijn geest een enorme omslag gemaakt en ik voel me er heel gelukkig mee!

    Ik had een vraagje, ik heb laatst drie heel nieuwe bijgewerkte rode, groene en oranje lijsten uitgeprint en ik houd erg van tofu maar word daar goed beroerd van. Nu zie ik tot mijn verbazing dat er 2 soorten zouden zijn maar op internet vind je daar niets van! Een hardere soort mij totaal onbekend en op internet dus ook, zou wel kunnen, die staat in groen, en de zachte soort ‘zijden tofu’ die denk ik degene is die je overal kkunt kopen, staat in rood. Weet jij hoe dat zit? Want eigenlijk kan ik er niet zonder, ik maak zúlke lekkere rooktofu dat is niet te evenaren 🙂

    warme groetjes van Roos

  2. hoi Roos,

    Fijn dat het beter met je gaat met het FODMAP dieet! Ik heb zelf trouwens geen receptenboek, wel mijn collega Mirte Kaan. Mijn boek gaat over ‘in 5 stappen van je buikpijn af’ met oa. het FODMAP dieet.

    Over tofu: jammer dat je er beroerd van wordt… mijn idee is dat de meeste tofu’s die je kan kopen in de winkel de harde goed gekeurde tofu is. De zachte tofu is de tofu in van de verpakkingen met veel water.

    groet Sigrid

  3. Hoi Sigrid,

    Waar heb je dat desem-rijstbrood gehaald waar je zoveel sneetjes van kan eten? Ik kan het nergens vinden namelijk.

    Alvast bedankt,

    Groeten, Bob

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *