Blog

OEPS!

OEPS!

Oeps! Tot voor kort kende ik de ‘oopsies’ nog niet, jij? Het is raar, want ik geef al bijna 5 jaar koolhydraatarme adviezen en koolhydraatarme recepten, maar het koolhydraatarme recept oopsies kende ik niet, en het is een hit!

Wat zijn oopsies? Oopsies zijn glutenvrije en koolhydraatarme ‘broodjes’. Ze zijn plat en een beetje kleffig. Ik heb gelezen dat het oorspronkelijk uit Amerika komt. Oopsies zijn neutraal van smaak, maar je kan er wat pitten doorheen doen, of wat geraspte kaas of wat kokos of kaneel, noem maar op.

Wat heb je nodig:

3 eieren
100 gram roomkaas (bijvoorbeeld Mascarpone of Philadelphia)
Mespunt zout
Halve theelepel bakpoeder
eventueel 1/2 el psylliumvezels (heb ik wel gedaan, ik hou van goede vezels!)
eventueel nog 1 el amandelmeel extra

Hoe maak je het:

Verwarm de oven voor op 150 of 160 C. Splits de eieren. Meng de eidooiers met de roomkaas en het zout tot je geen klontjes meer hebt. Klop in een andere vetvrije schaal de eiwitten stijf op (met het bakpoeder). Spatel dan het gele mengsel door de stijfgeklopte eiwitten. Bekleed je rooster of bakplaat met bakpapier en maak ca 6 grote hoopjes. Bak de oopsies in de oven voor ongeveer 25 minuten.

Voordat ze de oven ingingen heb ik op 1 oopsie zonnebloempitten gestrooid en op de 2e wat hennepzaadjes. Ik vind de oopsies een beetje ei-achtig smaken, maar ze zijn wel redelijk lekker. Sommige mensen zeggen dat ze lekkerder zijn als je de oopsies een dag laat liggen. In de koelkast zijn ze maximaal 1 week te bewaren. Probeer ze ook eens!

Voedingswaarden per portie:

  • Calorieën: 91,3 kcal
  • Eiwitten: 4,2 gram
  • Vetten: 8,1 gram
  • Koolhydraten: 0,8 gram

Comments (2)

  1. Ik heb ze vandaag gemaakt met mascarpone.
    Ik heb nog een eetlepel eiwitpoeder vanille smaak toegevoegd en lijnzaad gemalen.
    Smaakt niet naar ei en erg lekker !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *