Blog

Superfoods

Superfoods

Superfoods

Wat zijn superfoods

Superfoods zijn hot! Er wordt over geschreven in magazines en dagbladen, ze komen langs in televisieprogramma’s over koken en gezondheid, en we zien ze steeds vaker in de winkels. Maar wat zijn superfoods nou eigenlijk? En wat kunnen deze voedingsmiddelen precies voor jou doen?
Een superfood is simpelweg een voedingsmiddel van hoge kwaliteit dat rechtstreeks uit de natuur komt, puur en onbewerkt. Soms hebben superfoods een (veel) hogere voedingswaarde dan regulier groente of fruit, en soms beschikken ze over bepaalde eigenschappen die je in geen enkel ander voedingsmiddel terugvindt. Onder superfoods vallen overigens niet alleen “exotische” voedingsmiddelen zoals gojibessen en kokosolie, ook veel groente- en fruitsoorten die wij allemaal kennen en dagelijks eten zijn superfoods, denk daarbij bijvoorbeeld aan zoete aardappelen, blauwe bessen, kool en broccoli. Superfoods bevatten een zeer hoge concentratie aan:
* Mineralen,
* Vitaminen,
* Aminozuren,
* Anti-oxidanten.

Superfoods en Voedingscentrum

Doordat superfoods veel gezonde voedingstoffen bevatten, zouden superfoods een belangrijke bijdrage leveren aan een gezond leven en veel lichamelijke klachten kunnen voorkomen, verlagen of vertragen. Het zou hierbij onder andere kunnen gaan om het vertragen van het verouderingsproces.Volgens het Voedingscentrum is het onzin om deze voedingsmiddelen te nemen omdat het vooral marketing is. Chiel van radio 538 interviewde in maart 2014 Jesse van de Velde en Patricia Schulte over gezonde voeding en superfoods. De conclusie was dat variatie gezonde voeding belangrijk is. En dat is natuurlijk zo. Hoe gevarieerder je eet hoe beter. Het liefst puur, natuur en onbewerkt dus zonder ‘verkeerde’ E-nummers. Als iedereen dit zou doen dan zouden inderdaad veel minder mensen overgewicht hebben of een bepaalde ziekte. Volgens het Voedingscentrum zijn superfoods vooral chiazaad, gojibessen en ander exotische producten. Dat is natuurlijk niet zo. Ook in de winkel en supermarkt ligt superfood. Denk eens aan broccoli, avocado, aardbeien.

Beginnen met superfoods

Je dagelijkse portie groente en fruit kan je prima uitbreiden met superfoods. Kun je superfoods elke dag gebruiken? Ook bij superfoods draait het allemaal om balans. Niet elke superfood hoef je dagelijks te eten. Maar door het eten van superfood krijgt je lichaam via dezelfde hoeveelheid eten veel meer vitaminen, mineralen, antioxidanten en andere nutriënten binnen dan het eten van alleen groente en fruit. Begin met een dagelijks kleine aanvulling van 1 of enkele superfoods. Kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken. Een kleine hoeveelheid superfood kan al een grote impact hebben op je fitheid.

Voordelen van superfoods

 voordelen

  • Met superfoods kun je in relatief korte tijd die grote achterstanden inhalen. Wat je met ‘gewoon’ gezond eten of zelfs biologische voeding niet zo snel bereikt, krijg je met superfoods wel voor elkaar: een nieuwe gezonde balans in je lichaam.
  • Superfoods, die behalve vitaminen ook natuurlijke enzymen bevatten, kan je beter opnemen dan synthetische vitaminen.
  • Met een keuze voor superfoods ondersteun je ook de natuur: superfoods zijn altijd onbespoten, onbewerkte natuurproducten. De samenstelling van de bodem wordt niet aangetast door bestrijdingsmiddelen of kunstmest. Bij het kweken van superfoods vindt geen genetische manipulatie plaats.
  • Superfoods geven je energie. Beter dan het nuttigen van suiker, brood, pasta, frisdrank, alcohol en teveel koffie dat energie kost.

Nadelen superfoods

nadelen

  • Superfoods zijn niet zo goedkoop als het (gemaks)voedsel in de supermarkt.
  • Je ziet heel vaak claims over een superfood en het is vaak niet duidelijk of het waar is.
  • Bepaalde superfoods hebben bijwerkingen in combinatie met bepaalde medicijnen.

Hieronder lichten we enkele superfoods toe:

Broccoli

Broccoli bijvoorbeeld is een groente uit de kruisbloemenfamilie waar ook bloemkool, boerenkool, spruitjes, witte kool, Chinese kool, radijsjes, rammenas, koolraap, rucola en tuinkers toe behoren. Al deze groenten zitten vol met antioxidanten, vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. Zo zitten er in broccoli bijna alle vitaminen, behalve D en B12. Broccoli is het perfecte voorbeeld van een superfood waar weinig calorieën inzitten.

Chocolade

De chocolade die gezond is, is de pure chocolade, zonder suiker, vet of andere toevoegingen. Alleen maar de pure cacao, oftewel: Raw Chocolate. Cacao is goed voor het hart, het ondersteunt het op een metaphysische en spirituele manier. Echte cacao (dat wil zeggen rauwe cacaobonen, -boter, -stukjes, -poeder en -repen) is de superfood die je nodig hebt. Cacao is een goede natuurlijke voedselbron voor een groot aantal nutriënten zoals anti-oxidanten, magnesium, ijzer, zink, koper, vitamine C en Fenylethylamine.

Chia zaad

Wij zijn zelf heel erg fan van chiazaad. Chia zaden zijn hele kleine zwarte en witte zaadjes die in de Aztec en Maya tijden een onmisbaar element was in het dieet. Vanwege de bijzondere gezondheidsvoordelen groeien ze weer in populariteit en vinden deze kleine krachtbommetjes weer een comeback in de maatschappij. Een eetlepel Chia zaden bevat:

  • · 2 x zoveel eiwitten dan welke graansoort dan ook;
  • · 3 x zoveel antioxidanten dan 100 gram blauwe bessen;
  • · 5 x zoveel calcium dan een glas melk;
  • · 2 x zoveel kalium dan een banaan;
  • 3 x zoveel ijzer dan spinazie

Daarnaast zitten Chia zaden barstensvol met Omega 3 en 6 essentiële vetzuren en bevatten ze ook borium; een essentiële mineraal die helpt bij het overdragen van calcium aan de botten. Je kunt de Chia zaden toevoegen aan een glas versgeperste sinaasappelsap of een zelfgemaakte smoothie.  Daarnaast kun je er ook voor kiezen de Chia zaden aan maaltijden toe te voegen. Het is een lekker knapperige toevoeging aan salades en in yoghurt, maar kan ook heel lekker zijn in een soep of saus. Er zijn ook wat nadelen te noemen over chiazaad. Bijvoorbeeld: chiazaad bevat veel oplosbare vezels. Als je darmflora uit balans is, en je neemt veel chiazaad in, dan kan dit zorgen voor een opgeblazen gevoel. Onze ervaring is (wat ook gebleken is uit wetenschappelijk onderzoek) dat mensen met prikkelbare darmsyndroom of andere klachten het vaak juist goed doen op oplosbare vezels.

Superfood - Chiazaad

Goji bessen

Goji bessen hoort bij de familie van de nachtschade. Gojibessen zijn super gezond en rijk aan antioxidanten. Volgens onderzoeken brengen ze zowel de bloedsuiker als het cholesterolgehalte in balans. Onderzoeken wijzen ook uit dat gojibessen het algehele welbevinden verbeteren, meer energie geven, een positief effect hebben op het immuunsysteem, de mentale helderheid en de spijsvertering. Gojibessen kunnen menstruatieklachten verlichten en zorgen voor een gladde, soepele huid en sterke nagels. Gojibessen zijn rijk aan vitaminen (B1, B2, B3, B6, C en E ), mineralen, aminozuren, essentiële vetzuren, carotenoïden, flavonoiden, polysacchariden en betaine. Het effect van de Goji bes werkt het beste als je ze elke dag eet. Een handvol is genoeg. Omdat Goji bessen lekker zijn, kun je ze heel goed gebruiken in (groene) smoothies, toevoegen aan salades of muesli.

Kokos

Kokos, wie kent het niet? Kokos bevat heel veel gezondheidsvoordelen en daarom is het een heel populaire Superfood. Kokos kan je bijna overal voor gebruiken in verschillende vormen (pure kokos, kokoswater, kokoscrème, kokosolie,…). Kokosolie wordt aangeraden om in de keuken te gebruiken, omdat het veel gezonder is dan andere oliën en haar kracht niet verliest tijdens het kook- of bakproces. Maar de olie kan ook worden gebruikt als cosmeticaproduct, zowel voor je huid als voor je haar!

Quinoa

Quinoa t is eigenlijk een zaad, maar omdat de bereiding ervan zoveel gemeen heeft met de bereiding van graansoorten wordt het hier vaak mee verward. Om het nog wat verwarrender te maken is het familie van de groente spinazie. Net als spinazie heeft quinoa verschillende positieve invloeden op de mens. Als we naar de voedingswaarden van quinoa kijken zien we dat honderd gram quinoa 392 kcal bevat, 16.2 gram eiwit, 63.9 gram koolhydraten waarvan slechts 1.5 gram suiker en 6.9 gram vet waarvan slechts 1.2 gram het slechte onverzadigde vet is. Ook zitten er 3.5 gram vezels in. Het regelmatig eten van quinoa kan bijdragen aan:

  • Een goede werking van de darmen door de goede vezels
  • Meer energie door de vele mineralen en vitamine B2
  • Het verminderen van de kans op ziektes door de mineralen en antioxidanten.
  • Het verminderen van migraine aanvallen. Door magnesium ontspannen de bloedvaten in het lichaam en dit kan het aantal en de heftigheid van migraine aanvallen verminderen.
  • Een bijkomend voordeel is dat quinoa het verliezen van vet iets makkelijker maakt! Doordat het boordevol eiwitten en vezels zit wordt je goed vol en is de kans op honger aanvallen kleiner

Spirulina

Spirulina (en chlorella) zijn blauwgroene algen. Spirulina is een zeer eiwitrijk dat twaalf keer zoveel verteerbare eiwitten bevat dan rundvlees. Spirulina en chlorella ondersteunen de reinigende functies van ons lichaam: ze kunnen toxische stoffen binden en helpen uitscheiden.

Superfoods vormen een onderdeel van een gevarieerd voedingspatroon, en specifieke superfoods kunnen daarbij bepaalde voedingsstoffen leveren die andere voedingsmiddelen niet of minder hebben.

Verander ook jouw manier van leven met recepten van het superfood plan!

actie superfoods

Comments (2)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *