Blog

Visolie goed voor je lijf

Visolie goed voor je lijf

Een gezonde leefstijl vermindert kans op diverse ziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Met een gezonde leefstijl verminder je ook de kans op overgewicht en obesitas.

Wat een gezonde leefstijl is, daar kunnen we lang over praten. Nu willen we er  1 belangrijk voedingsadvies uitlichten en dat zijn de goede vloeibare vetzuren, de omega-3 vetzuren. Om deze vetzuren voldoende binnen te krijgen, is het advies om 2 x per week vis te eten. Hiermee krijg je omega-3 vetzuren binnen, dit zijn essentiële vetzuren, oftewel vetzuren die je via de voeding binnen moet krijgen.

vis

Omega-3 vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, oftewel goede ‘vloeibare’ vetzuren. De bekendste omega-3 vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

Om voldoende van de omega-3 vetzuren binnen te krijgen, eet je het beste 1 a 2 x per week vette vis zoals zalm, haring, makreel, tonijn, paling en sardien. Omega-3 vetzuren zitten ook in algen, chiazaad, lijnzaad, koolzaad (ook de olien van deze zaden) en een beetje in vlees en groene bladgroente.  Natuurlijk kan je ook vis uit blik gebruiken of dagelijks visolie-capsules slikken.

Vis is de eerste keus, visolie is de aanvulling. Vette vis bevat namelijk naast belangrijke Omega-3 vetten ook hoogwaardige eiwitten, vitamine A, D en B12 en de mineralen jodium, selenium, zink en ijzer.

Hoeveel je per dag aan omega-3 nodig hebt, is niet helemaal duidelijk. Volgens de Gezondheidsraad is het advies om dagelijks gemiddeld 1 energieprocent ALA van je totale inname aan energie / calorieen binnen te krijgen. Voor EPA en DHA (dat in vis en visolie zit) wordt geadviseerd dat totaal 250-500 mg voor volwassenen genoeg is om gezond te blijven. Deze hoeveelheid is goed voor je lijf en met name goed voor je ogen, je hart en je hersenen. Deze organen profiteren ervan!

Daarnaast kunnen omega-3-vetzuren helpen tegen depressie en opvliegers (zowel in aantal als in hevigheid) in de overgang. Bovendien kunnen omega-3-vetzuren preventief helpen tegen postmenopauzale osteoporose, borstkanker en hartziekten. Wij adviseren daarom om extra omega-3 in te nemen.

Extra omega-3 als aanvulling

Waarom dan toch extra omega-3 als aanvulling? Vriend en vijand zijn het erover eens dat vele mensen gezonder zullen zijn als ze voldoende of zelfs extra omega-3 binnen krijgen. 85% van de Nederlanders eet te weinig vis. De wilde vis die Nederlanders graag eten (gebakken kibbeling, wijting, schol) is mager (dus geen vette vis) en ook de supermarkt kweekvis (pangasius en tilapia) bevatten helaas amper omega-3. Kweekzalm is vet maar bevat nog 1/3 van de Omega-3 van de dure wilde zalm. We hebben dus zeker extra omega-3 nodig. Volgens de voedselconsumptiepeiling van het Voedingscentrum krijgen we allemaal te weinig gezonde omega-3 vetzuren binnen. Time For Change!

Artic Blue visolie

Veel vissen die gevangen worden voor maken visolie zijn eigenlijk al aan het rotten zijn voordat de olie eruit gehaald wordt. De omega-3 producten zijn al geoxideerd. Dit kan je zelfs ruiken! Dus visolie dat vies ruikt en of vies smaakt is geen goede visolie. Goede visolie heeft geen vissmaak, is smaakloos en geurloos.

Wij adviseren visolie zoals van het merk Arctic Blue MSC als aanvulling op vis. Dit merkt heeft MSC-gecertificeerde visolie, geurloos en zonder oprispingen! Dit merk heeft zowel omega-3 algenolie als visolie in capsules en en flesjes. De vis wordt gevangen in Noorwegen en is goed, zuiver en duurzaam.

Een zakje met 90 capsules visolie: €15,-.

  • Visolie supplement rijk aan Omega-3 EPA en DHA: 2 capsules bevatten in totaal 336 mg Omega-3 waarvan 112 mg EPA en 168 mg DHA.
  • Kleine visolie capsules, gemakkelijk te slikken
  • Vrij van oprispingen of nasmaak
  • 100% duurzaam

Een flesje van 150 ml visolie met vitamine D: €18,-

  • Sinaasappel smaak
  • 100% ADH vitamine D3 per lepel
  • Rijk aan Omega-3 EPA en DHA. Één dessertlepel bevat de Omega-3 vetten van (omgerekend) ruim een halve haring (250 mg).
  • MSC-keurmerk

 

MSC-visolie flesjeMSC-visolie-capsule

Ook eens proberen?

Comments (2)

  1. Hallo, kunt u me vertellen hoeveel Omega 3-vetzuren u via normale voeding eet? Aangezien ik graag veel vis eet, moeten mijn behoeften dan worden gedekt?

  2. Beste Svantje,

    De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram omega 3-vetzuren uit vis (visvetzuren) binnen te krijgen. Deze aanbeveling kan worden gehaald door per week 1 portie vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals haring of zalm.
    Zie ook https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
    Uw behoefte wordt bij veel vis zeker gedekt. Het Voedingscentrum adviseert trouwens niet meer dan gemiddeld 1-2 keer per week vis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *