Blog

Voedselallergie? Voedselovergevoeligheid?

Klachten door voedselallergie of door voedselovergevoeligheid?

Voedselallergie

Mensen met voedselallergie worden ziek van gewone voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld van melk, pinda of appel. De een krijgt buikklachten, de ander huid- of astmatische klachten. Een kenmerk is dat op hetzelfde voedingsmiddel altijd dezelfde klachten ontstaan.

allergie

Reactie op eiwitten
Vrijwel alle voedingsmiddelen van plantaardige en dierlijke oorsprong bevatten eiwitten. Voedselallergie is een abnormaal sterke reactie van het afweersysteem op eiwitten in ons voedsel. Dit type reactie, dat vaak een voedselallergie wordt genoemd, is zeldzaam. De eiwitten die een reactie veroorzaken, noemen we allergenen. Deze eiwitten (allergenen) worden door het lichaam als indringers gezien, die onschadelijk moeten worden gemaakt. Het lichaam reageert daarom met het vormen van antistoffen. Elke keer als het allergeen wordt herkend, komen de antistoffen direct in werking. Dit heet ‘sensibilisatie’. Deze antistoffen noemen we IgE. Elk allergeen heeft zijn eigen antistof (specifiek IgE). Als reactie komen allerlei stoffen in het lichaam vrij, onder andere histamine. Dit noemen we de allergische reactie. De klachten zijn afhankelijk van waar in het lichaam deze reactie plaatsvindt. Men moet een erfelijke aanleg hebben voor de aanmaak van specifiek IgE, om allergisch te kunnen reageren. Deze aanleg heet een atopie.

Voedingsmiddelen

Bij een voedselallergie veroorzaken bepaalde voedingsmiddelen altijd dezelfde klachten, zelfs als er maar een heel klein beetje van genuttigd wordt. De voedingsmiddelen die het vaakst allergieën veroorzaken zijn: appel, schaal- en schelpdieren, eieren, vis, koemelk, noten, pinda’s, sesamzaad, soja en tarwe.

Symptomen

Symptomen van een voedselallergie kunnen huiduitslag, astma, een loopneus en opgezette lippen zijn, maar ook diarree en buikkrampen, braken en misselijkheid. In ernstige gevallen kunnen ze levensbedreigend zijn – een reactie die anafylaxie wordt genoemd, waarbij het hart- en vaatstelsel niet meer goed functioneert. Mensen met voedselallergieën kunnen last hebben van darmklachten, maar dit zijn gewoonlijk lichte klachten in vergelijking met hun andere symptomen.

Komt het vaak voor?
Voedselallergie komt bij zuigelingen en jonge kinderen (5-7 procent) vaker voor dan bij volwassenen (2-3 procent). De darmen en het afweersysteem zijn op jonge leeftijd nog niet volledig ontwikkeld. Daardoor kan het voorkomen dat eiwitten nog niet goed zijn afgebroken. Deze wat grotere eiwitdeeltjes worden in het bloed opgenomen en kunnen dan de voedselallergie veroorzaken

Voedselovergevoeligheid

Immuunreacties waarbij geen IgE-antistoffen aangemaakt worden noemen we voedselovergevoeligheden. De symptomen waar voedselovergevoeligheid mee gepaard gaat treden soms alleen op in de darmen. Het is niet makkelijk de oorzaak van de klachten vast te stellen, omdat er meestal geen antistoffen aangemaakt worden die gevonden kunnen worden in een bloedonderzoek. Een voorbeeld van voedselovergevoeligheid is glutenovergevoeligheid (coeliakie).

Voedselintolerantie

Voedselintolerantie is de meest voorkomende oorzaak van darmklachten (en het immuunsysteem is er niet bij betrokken), maar kan ook andere symptomen veroorzaken zoals hoofdpijn en vermoeidheid. De klachten kunnen variëren in ernst afhankelijk van de grootte en het tijdstip van nuttiging van een maaltijd en andere maaltijden die op dezelfde dag genuttigd worden. Er zijn twee manieren waarop voedselintoleranties klachten kunnen veroorzaken:

  1. Door opzetting van de darm waardoor darmklachten van het prikkelbare darmsyndroom (PDS) ontstaan. Dit is verreweg de meest voorkomende oorzaak van symptomen.
  2. Door specifieke reacties op voedsel dat veel bioactieve bestanddelen bevat. Veel voorkomende voorbeelden zijn: cafeïne, salicylaten, aminen en glutamaten.

Histamine-intolerantie

Histamine is de meest bekende biogene amine in het menselijk lichaam. Histamine kan door uiteenlopende prikkels uit de cellen vrij komen. Men spreekt van histamine-intolerantie als er boven een bepaalde hoeveelheid histamine klachten ontstaan zoals: maag-darmklachten, winderigheid, diarree, buikpijn, eczeem, netelroos, oedeem, lage bloeddruk etc. Normaal gesproken kan het lichaam de histamine goed afbreken. Bij histamine-intolerantie is dat niet zo. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Histamine zit in het lichaam, maar kan ook via de voeding in het lichaam terecht komen. Histamine vrijmakers zijn voedingsmiddelen of voedingsbestanddelen die van nature de eigenschap bezitten om extra histamine, vrij te maken. Histamine zit vooral in eiwitrijke producten, zoals vis, maar kan ook in plantaardige producten voorkomen. Tijdens bereiding/rijping/gisting kan de hoeveelheid histamine in producten flink toenemen. Tijdens een histaminebeperkt dieet is het daarom belangrijk om producten zo vers mogelijk te eten. Behalve histaminerijke producten zijn er ook producten die niet veel histamine bevatten, maar die histamine vrijmaken uit het lichaam. Daardoor kunnen alsnog klachten ontstaan. Ook deze producten dienen vermeden te worden. Hoeveel histamine verdragen wordt wisselt per persoon.

Voor het volgen van een histamine-dieet is het belangrijk dat u precies het dieet volgt volgens lijsten die u krijgt van de diëtist (de beste lijsten zijn van DAVO – Diëtisten Alliantie Voedsel Overgevoeligheid). Op deze lijsten staan de producten rijk aan histamine en producten die histaminevrijmakers zijn. Ook worden er alternatieve gegeven van producten die u wel mag eten. U krijgt boodschappenlijstjes en weekmenu’s. U dient het dieet minimaal 6 weken te volgen, dit is de eliminatie-fase. Dan wordt uitsluitend gekeken of het dieet effect heeft en de klachten afnemen. Daarna worden langzaamaan weer producten per groep toegevoegd om te kijken of de klachten (en welke klachten) daarmee terugkomen. Dit wordt herintroductie genoemd. Tijdens het dieet (zowel eliminatie als herintroductie) is het belangrijk dat u de voeding noteert in een voedseldagboek. Liefst zo uitgebreid mogelijk qua bereiding, hoeveelheden en tijdstip. Hier kunt u ook aangeven of de klachten verergeren. Hou tijdens het dieet ook rekening met uw stesslevel en lichamelijke conditie op momenten dat het ineens de kop op steekt. Met behulp van het voedseldagboek kan de diëtist beoordelen door welke producten u wellicht toch last hebt gekregen. Tijdens de eliminatiefase vermijdt u in ieder geval:

  • Alcoholische producten, met name bier en rode wijn
  • Cacao en chocolade
  • Drop
  • Geur- en smaakstoffen: kaneel en vanille
  • Kippenei-eiwit
  • Kruiden en specerijen (ook ontbijtkoek ed)
  • Marmite
  • Noten en pinda’s
  • Orgaanvlees
  • Overrijp fruit
  • Oude kaas
  • Schaaldieren
  • Sojasaus en ketjap
  • Verflenste groente
  • Vis
  • voedseladditieven

Blijkt dat u inderdaad een histamine-intolerantie heeft, dan kunt u het enzym Diamine Oxidase als supplement gebruiken. Het is bewezen dat mensen met een histamine overgevoeligheid een tekort hebben aan dit enzym. Te koop bijvoorbeeld bij Disolut.

IMG_1522-300x300

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *