Blog

Zelf glutenvrije oliebollen maken!

Zelf glutenvrije oliebollen maken!

Lekkere oliebollen maken

Ja ik heb oliebollen gebakken, voor het eerst! Ik kan zelf niet tegen tarwe in verband met de fructanen, dus oliebollen eten was altijd een dingetje. Ik vind ze wel lekker maar ik kreeg er altijd buikkrampen van. Ik weet dat veel mensen op zoek zijn naar een makkelijk recept voor oliebollen zonder tarwe, en die heb ik voor je! Als ik ze kan maken, kan jij het ook.

Recept glutenvrije oliebollen

Het recept komt grotendeels uit het ebook ’32 Feestrecepten’ van de Fodmap Foodies, deze is hier te koop: webshop Fodmap Foodies.

Bij deze het recept zoals ik het heb gemaakt. De oliebollen zijn echt heel lekker! Mijn gezin heeft er ook al een aantal van op, dus dat zegt genoeg :-). Meestal vragen ze “Is het een FODMAP recept? Ja? Laat maar.” Haha. Alleen nu hebben ze een poging gewaagd en hoorde ik zeggen “Deze zijn echt lekker!”

Probeer het ook eens! De oliebollen zijn geschikt voor als je coeliakie hebt, glutensensitief bent of het (aangepaste) FODMAP-dieet volgt:

Recept voor oliebollen: FODMAP-proof, glutenvrij, lactosevrij, suikervrij

Ingrediënten voor ca. 20 oliebollen

  • 200 g rozijnen
  • 400 ml lactosevrije melk of plantaardige melk of probeer eens met 400 ml koolzuurhoudend bronwater
  • 500 g glutenvrije witbroodmix (let op verborgen fodmap’s) zoals Schar Broodmix (Mix B) of mix van glutenvrije meel zoals maismeel, rijstmeel, havermeel, boekweitmeel
  • 21 g droge gist (of 6-12 g natriumbicarbonaat/baksoda)
  • 1 ei
  • 50 ml lactosevrije yoghurt
  • 1 tl zout
  • Rasp en sap van 1 verse citroen
  • Optioneel: 1 tl kaneel
  • 2 l nieuwe zonnebloemolie/vloeibare frituurolie/kokosolie/arachideolie

glutenvrije oliebollen deeg

Bereiden:

Week de rozijnen minimaal 15 minuten in een bakje met warm water. Laat ze daarna in een vergiet uitlekken.

Verwarm de (plantaardige) melk in een steelpannetje tot lauwwarm.

Meng het meel en de gist in een grote (!) beslagkom goed door elkaar.

Mix met een mixer met deeghaken de warme (plantaardige) melk erdoor.

Mix vervolgens het ei, de lactosevrije yoghurt, het zout en de rasp en het sap van de citroen en eventueel kaneel (als je bronwater gebruikt, dan doe je het water nu pas voorzichtig erbij).

Mix ongeveer 5 minuten tot je een mooi soepel deeg hebt.

Voeg dan de rozijnen toe en mix het deeg nog even door.

Dek de kom af met een licht vochtige schone theedoek.

Laat het deeg een uur rijzen op een warme plaats.

Verhit de olie in een grote soeppan tot ca 175 graden (gebruik hiervoor het liefst een kookthermometer of test met een stukje wit brood of de olie warm genoeg is: zakt het brood naar de bodem dan is de olie nog te koud, wordt het witte brood na even borrelen bruin dan is de temperatuur goed).

Pak het gerezen deeg en twee eetlepels of een ijsscheplepel en een gewone lepel.

Doe de lepels even in het vet en schep wat beslag en maak een bolletje. Laat met de lepel de bol voorzichtig in het hete vet zakken.

Draai na 4 minuten de bollen voorzichtig om. Bak zo ca. 6 oliebollen tegelijk tot deze goudbruin zien. Dit duurt totaal ongeveer 8 minuten.

Schep de oliebollen met een schuimspaan uit de pan en laat ze uitlekken op een flinke laag keukenpapier op een bord.

Serveer de lekkere glutenvrije oliebollen met poedersuiker!

Tip: Gaan niet alle bollen in één keer op? Bewaar de bollen, maximaal 3 dagen, in de koelkast. Warm ze ca 4 minuten in een voorverwarmde oven of airfryer op ca 180 graden.

Laat je weten hoe de zelfgemaakte oliebollen waren?oliebollen gebakken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *